Så fungerar algoritmer i Youtube
Algoritmer Youtube
Som du säkert känner till så pågår en omfattande diskussion om hur algoritmer i Youtube fungerar eller bör fungera. Min uppfattning är att Youtube har en i grunden seriös inställning. Man vill stödja en mångfald av åsikter samtidigt som man inte vill sprida farliga sådana. Det är ingen lätt balansgång. Ta som exempel en video som handlar om att ett visst vaccin mot Corona är en bluff. Ska Youtube algoritmer utformas så att en sådan video stoppas eller inte? Jag tänker inte gå vidare i denna diskussion här utan bara konstatera att algoritmer är något betydligt mer komplicerat än intelligenta matematiska formler och de kommer fortsätta att förändras successivt både av etiska och affärsmässiga skäl.
En annan egenhet med Youtube algoritmer är att de inte bara tar hänsyn till en videos innehåll, titel och beskrivning utan även till vem det är som ser videon. Enkelt uttryckt – om du och jag letar efter en video med exakt samma sökord så kan vi få olika resultat, beroende på vilka spår vi lämnat efter oss när vi tidigare varit aktiva på Youtube.
Med detta som bakgrund – låt oss dyka in i prioriteringar och tips vad avser vilka videos som kommer upp när en besökare letar på Youtube:
Youtube algoritmen prioriterar:
- Det finns två helt olika mål med algoritmernas utformning. Dels vill man hitta ”rätt” video till varje betraktare, dels vill man få tittarna att titta länge.
- Målet är således inte att prioritera fram ”bra” filmer. Nej, man vill matcha tittare med sådana filmer som de vill titta på.
- Man prioriterar videos som med sin titel, beskrivning och sina nyckelord stämmer väl överens med tittarens sökord och bakgrund när de letar. Med sökarens bakgrund menar man bl.a. vilka kanaler och ämnen besökaren har besökt tidigare, vad har man engagerat sig i tidigare, hur mycket tid har man ägnat åt att titta osv.
- Algoritmerna prioriterar vidare det engagemang som videon skapar i form av gillanden, kommentarer och hur lång tid besökarna tittar på videon.
- Hur snabbt en video sprids genom delningar till andra mäts också
- Man prioriterar nya fräscha videos och hur ofta en Youtubekanal laddar upp nya videos.
- Och slutligen prioriteras hur mycket tid besökarna tillbringar på plattformen efter att ha sett en video.
Tips för Youtube-inlägg med avseende på algoritm
- Optimera din titel och beskrivning med bra och effektiva sökord.
- Experimentera flitigt, mät resultaten, korrigera och förbättra.
- Producera många videos och publicera ofta. Kvantitet är viktigt på denna plattform.
- Försök hitta vilka tider på dagen som dina tittare söker efter den typ av innehåll som du levererar.
- Att få tittarna att titta på en så stor del av en video som möjligt är viktigt. Se därför till att du inte gör videon längre än att du kan få tittarna att bibehålla intresset genom hela videon.
- Försök förvandla tittarna till prenumeranter på din Youtubekanal. Då blir det naturligt att de återvänder och tittar på nya videos som du producerar.
- Till slut en självklarhet, som gäller samtliga sociala plattformar – svara alltid på kommentarer och delta i diskussioner. Det har jag sagt flera gånger förut men det förtjänar att upprepas. Det gillas av Youtube algoritm.