Så fungerar algoritmerna i Instagram
Instagram anses av många ha en algoritm som är knepigare att förstå än de som finns för andra plattformar. Här kommer deras prioriteringar och några tips när det gäller Instagram-algoritmen.
Instagram-algoritmen prioriterar:
- Färska inlägg, dvs. sådana inlägg som är skapade inom några minuter efter att en användare loggat in.
- Inlägg från profiler som besökaren normalt läser och reagerar på.
- Inlägg med hashtaggar som besökaren följer.
- Varumärken som gillas av många konsumenter.
Tips för inlägg på Instagram
- Använd mycket bra bilder som är engagerande, visuellt starka och som väcker besökarnas uppmärksamhet. Det finns ingen tvekan om att de bilder som får flest gillanden är vackra bilder som ger starka skönhetsupplevelser.
- Att du själv reagerar på andras inlägg är lika viktigt som att du ständigt publicerar eget bra innehåll.
- Använd dina bildtexter för att ställa frågor så att du får bra kontakt med din publik. Det finns många sätt att göra detta på. Försök att på ett trevligt sätt uppmuntra dina anhängare att engagera sig.
- Det finns olika sätt att tillämpa hashtaggar. Experimentera med olika hashtaggar och se hur alternativen fungerar.
- Använd Instagram Stories för att på ett bra sätt nå din publik.
- Publicera konsekvent och kontinuerligt. Algoritmen kommer nedgradera dig om du publicerar oregelbundet. Du bör planera så att du publicerar t.ex. en gång om dagen eller en gång varannan dag, det du känner att du kan hantera.