Så fungerar algoritmerna i Linkedin
Det handlar om algoritmerna i Linkedin
De viktigaste egenskaperna hos algoritmerna i Linkedin är som följer:
Algoritmerna i Linkedin prioriterar:
- Innehåll från användare som tidigare publicerat innehåll som du har engagerat dig i.
- Innehåll från användare som skapar stort engagemang, även om du inte gillat eller kommenterat den användarens inlägg tidigare.
- Inlägg som alstrar långa kommentarer och massor av reaktioner.
- Innehåll från personliga profiler snarare än från affärssidor.
- Innehåll där man använt sig av både text och bilder eller både text och videos.
Tips för inlägg på Linkedin för att följa algoritmerna i Linkedin
- Om du representerar ett företag med anställda så bör du utnyttja både affärsägares och anställdas profiler och inte bara företagets officiella sida. Lägg ut inlägg både från engagerade personers sidor och företagets egen sida.
- Dela inlägg på företagssidor via medarbetare för att öka räckvidden.
- Publicera konsekvent och regelbundet! Algoritmen kommer nedgradera ditt innehåll om du publicerar alltför sporadiskt, oregelbundet och slumpmässigt.
- Skapa innehåll som kan starta en konversation, helst av hög kvalitet.
- Använd hashtaggar. Det finns många Linkedin-användare som använder sig av hashtaggar för att följa det som de är intresserade av.
Jag hoppas att du nu har en lite större förståelse hur algoritmerna fungerar i sociala medier.
Man kan naturligtvis gilla systemet med algoritmer i Linkedin eller inte. Många tror att systemen är så enkla så att de ser till att de bästa inläggen eller de senaste inläggen syns högst upp för alla besökare på en social plattform. Men jag har i detta avsnitt försökt förklara att så är det inte.
Oavsett om man gillar att algoritmerna styr på det sätt som de gör så är det en realitet. Algoritmerna kommer inte försvinna utan med all sannolikhet bli ännu mer avancerade och sofistikerade. Ska man finnas på sociala medier så är det bara att ”gilla läget” och ta hänsyn till algoritmerna om man vill få fler följare och lyckas bättre med sin marknadsföring på sociala medier.
</strong
Är du intresserad av att lära dig mer om marknadsföring i sociala medier?
Det beskrivs i boken ”Så marknadsför du dig och din verksamhet i sociala medier – snabbt och lönsamt”.
En axblock ur innehållet:
- Därför ”måste” du använda dig av marknadsföring i sociala medier
- Smarta marknadsförare tänker så här
- Skapa du trafik till din hemsida
- Sökord som ger dig gratis marknadsföring i sociala medier
- Få du besökarna att bestämma sig
- Facebook i din marknadsföring
- Instagram i din marknadsföring
- Twitter i din marknadsföring
- Pinterest i din marknadsföring
- Youtube i din marknadsföring
- Linkedin i din marknadsföring
- Så fungerar algoritmerna
- Projektledning inom marknadsföring i sociala medier
- Verktyg som gör det enklare
Priset på boken:
Adlibris, Bokus och CDON: 259:-
Direkt från förlaget: 149:- Klicka här för att komma dit