Så fungerar algoritmerna i Pinterest
Pinterest-algoritmerna
Innan vi går in på vilka typer av inlägg som Pinterest-algoritmen prioriterar så är det viktigt att förstå att det är en stor skillnad mellan Pinterest och t.ex. Facebook, Instagram och Twitter. Även om Pinterest ses som ett socialt nätverk är det i verkligheten en visuell sökmotor. När du ser möjligheterna hur du kan använda dig av detta kommer du kunna alstra massor av trafik till dina Pinterestboards. På denna plattform kan populära pins ligga högt uppe i veckor, och t.o.m. i månader och år.
Som i alla sökmotorer kan vi på goda grunder gissa hur Pinterest-algoritmer favoriserar vissa typer av inlägg. Men vi kan aldrig med hundra procents säkerhet säga hur de fungerar och ännu mindre hur de kommer bli i framtiden. Här är några faktorer som Pinterest-algoritmen prioriterar:
Pinterest-algoritmen prioriterar:
- Sådana pins som engagerar besökarna genom att de sparar dina pins, klickar på publicerade länkar och kommenterar. Besökare som engagerar sig är ofta nöjda besökare som gärna återvänder och det värderas positivt av Pinterests algoritmer.
- I stället för att vem som helst engagerar sig så prioriterar algoritmerna speciellt de pins som engagerar personer som är inom samma bransch som du.
- Konsekvent och återkommande publicering av pins, gärna varje dag och helst vid flera tillfällen om dagen prioriteras högt.
- Algoritmerna gillar nya och fräscha inlägg med bilder som aldrig publicerats förr.
- Liksom levande besökare, gillar välformulerade titlar på bilderna.
Tips för Pinterestinlägg:
- Börja på Pinterest med att skapa ett företagskonto. Om du har ett privat konto bör du göra om det till ett företagskonto.
- Använd högkvalitativa och unika bilder, helst sådana som du tagit själv. Standardbilder som du hämtat från en bildsajt bör du undvika.
- De bildformat som Pinterest rekommenderar bör du använda.
- Lägg gärna in din logga i de bilder som du publicerar.
- Lägg då och då, inte alltid, in en länk till din webbplats.
- Mät och analysera vilka pins som skapar mest engagemang och lär dig av dina analyser.
- Ta bort sådana pins som inte ger engagemang.
- Repinna bara pins från andra som är av hög kvalitet.
- Lär dig mycket om SEO (sökmotoroptimering) och var konsekvent med att infoga rätt nyckelord i titlar, beskrivningar och namn på boards. Det uppskattas av Pinterest-algoriterna.