Så gör de som lurar Google
Akta dig för att försöka lura Google
Gör du som jag när du surfar på Google? Jag tittar på de träffar jag får på Google’s första och andra sida och kanske även den tredje men aldrig längre ner än så. Så gör de allra flesta. Det gäller att du försöker få din webbsida att hamna på någon av Google’s tre första sidor. Det vill alla som har egna webbsidor så konkurrensen är tuff.
Den enda möjligheten för Google att välja vilka sidor som placeras högt upp är att utnyttja s.k. ”sökmotorer”, ”spindlar”, ”robotar” eller ”crawlers”. Det är program som surfar runt på nätet och sammanställer information om hemsidor och bloggar. Det handlar om sidornas rubriker, beskrivningar, innehåll, kommentarer till inlägg, antal besökare, vilka sidor som länkar till vad osv. Den information som samlas in matas in i sinnrika matematiska formler, s.k. algoritmer, som styr vilka sajter som kommer högt upp. Dessa algoritmer är hemliga och ingen utanför Google vet exakt hur de fungerar. Elaka tungor säger att nu vet man inom Google inte heller hur de fungerar fullt ut eftersom man under många år gjort mängder av förändringar och justeringar.
Eftersom det blivit så viktigt för alla företag att hamna högt upp med sin hemsida och allt detta styrs med matematiska formler så är en spännande utmaning för många att försöka överlista dessa formler. Man använder sig av alla möjliga trix och knep för att vissa sajter ska placeras högt upp av sökmotorerna. Pröva med att gå in på nätet och sök på ”etta på Google” och du kommer hitta konsulter och experter som erbjuder sina tjänster för att få upp din hemsida till toppen.
Här följer de mest kända trixen. Akta dig för att använda dig av något av dessa och anlita aldrig någon konsult som använder sig av knep som liknar dessa:
- Köpta länkar. Sökmotorerna registrerar ingående länkar till en sajt. Tanken bakom detta är att en sida som har många ingående länkar bör ju vara en bra och innehållsrik sida. Då ligger det nära till hands att ”experter” erbjuder ingående länkar mot betalning, oberoende av kvaliteten på innehållet på din hemsida. Google vill premiera bra och värdefullt innehåll så köpta länkar bör du akta dig för.
- Automatkommenterade bloggar. Eftersom Google gillar intressant innehåll så premieras sådana artiklar och den typen av innehåll som ger upphov till många kommentarer och diskussioner. Naturligtvis har de som funderar på hur man kan lura Google skapat program som automatiskt kommenterar artiklar på nätet utan att någon levande människa har läst innehållet. Varning igen för den typen av trix!
- Osynligt innehåll. En annan teknik är att skapa innehåll som är osynligt för läsarna men som är tillgängligt för sökmotorerna. Det kan bl. a. göras inne i bilder som finns på sidan. Detta är okay i vissa sammanhang men kan utnyttjas oetiskt av mindre seriösa ”specialister”.
- Ovidkommande rubriker. Ett knep är att ge en sida en rubrik som väcker stort intresse men som inte har något som helst att göra med det verkliga innehållet på sidan. Om många klickar på en rubrik som t.ex. ”Kungen är död” och hamnar på en sida som handlar om något helt annat så kommer sökmotorerna avläsa att sidan får många klick och därmed lyfta fram sidan till en bättre position. Men akta dig för att använda denna metod!
- Hackare går ännu längre. Bland de mer sofistikerade metoderna finns möjligheten för hackare att ta sig in på andras sajter och där lägga in länkar, synliga eller osynliga, till egna sidor som man vill få upp i Google’s sökningar.
Varning, varning, varning för samtliga dessa oetiska metoder eller andra metoder som liknar dessa.
Eftersom Google lagt ner så mycket pengar och tid på att skapa världens bästa sökmotor så gör de naturligtvis allt för att inte någon ska kunna trixa med systemet. Om du eller den konsult som du anlitar mot förmodan skulle lyckas med det så är det bara en tidsfråga innan de kommer att hindra din webbsida eller blogg.
Google plockar i allmänhet inte bort de sidor som de anser agerar på ett oetiskt sätt men de plockar bort sökresultaten för sidan. Du kommer aldrig få reda på varför från Google, de presenterar aldrig några argument, du har ingen möjlighet att fråga, diskutera, argumentera eller påverka deras beslut och du kommer inte få veta när din sida blir accepterad igen. Ett annat sätt är att Google lägger in en text med ungefär följande innehåll: ”Varning! Den här webbplatsen kan skada din dator.” Det märks att Google med tiden har blivit tuffare mot de som agerar oetiskt på nätet.
Om du baserar mycket av din marknadsföring och ditt sätt att skaffa kunder på att synas bra och högt på Google så kan försök att lura Google innebära katastrof.
Det går alltså inte att ta enkla genvägar. Du kommer i den här boken att få många tips om hur du gör precis det som Google önskar och premierar. Det handlar om att skriva bra, sakligt och gärna underhållande innehåll om ämnen som folk vill läsa om.
Vill du ha praktiska råd och tips om hur du lyckas med gratis marknadsföring? Klicka då här