Så jobbar du med Linkedin
Några tips – så jobbar du med Linkedin
Formulera din egen profil
När någon går in och söker efter en viss specialist för ett uppdrag söker han eller hon i första hand på följande information:
- Bilden
- Rubrik och bransch
- Sammanfattningen
Det är värt att här ägna några rader åt var och en av dessa.
Bilden
En som söker på din profil skaffar sig ofta en första uppfattning om en tänkbar kandidat genom att se på din bild. Sökmotorerna placerar profiler utan foto sämre än de som har ett foto. Det är därför viktigt att du har en bild överhuvudtaget.
Du ska naturligtvis se till att du har ett seriöst foto – varken något som ser ut som en ”tråkig” passbild eller din värsta partybild. Det finns undersökningar som visar att de som läser andras profiler ägnar mycket tid och uppmärksamhet åt fotot.
En bild skapar ofta det första intrycket av en person och det första intrycket är svårt att ändra.
Rubrik och bransch
Den rad eller de rader som visas alldeles under ditt namn i din profil kallas rubrik och under den kommer den som kallas bransch. När du första gången öppnar ett konto på LinkedIn kommer ditt jobb att automatiskt visas som rubrik. Det betyder att där står det om din nuvarande verksamhet eller ditt nuvarande jobb – inte något om vart du vill. Du kanske har en anställning nu men är på väg att starta ditt eget företag. Du ska redigera rubriken så att den verkligen visar vilka ambitioner och planer du har och vilka problem du kan lösa för andra.
Jag har en bakgrund som managementkonsult men eftersom jag nu är mer intresserad av att vara ute och hålla föredrag om det jag skriver om i mina böcker så är det detta jag numera framhåller i min LinkedIn-rubrik. Gör motsvarande för dig.
Du har 120 tecken, inkl. blanksteg, på dig. Det är bl. a. här du bör använda dig av de sökord som vi behandlade tidigare.
Rubriken är det första en besökare läser om dig. Om du är intresserad av att t.ex. skaffa nya uppdrag, hålla föredrag, hitta samarbetspartners etc. så ska du absolut skriva om det här.
Sammanfattningen
Det är i sammanfattningen som du har möjlighet att illustrera din personlighet på ett helt annat sätt än du har i ett vanligt CV. Försök därför att göra en så bra, koncis och sanningsenlig sammanfattning som möjligt.
Skriv ett inledande stycke som fångar läsarens intresse. Ta fram några spännande uppdrag som du jobbat med och som du presenterar på ett sådant sätt att en läsare anar att du kan klara av flera olika sorters uppgifter, inte bara det du gjort tidigare. Du ska naturligtvis berätta om vad du gjort men ha alltid siktet inställt på vad du kan göra eller åstadkomma nu och i framtiden.
Glöm inte att här kan du använda dig av:
- Bilder
- Videoklipp
- Ljudinspelningar
- Bildserier i form av SlideShare
- m.m.
Gör din profil lättläst, enkel och överskådlig, gärna i punktform.
Och här några tips om resten av din LinkedInprofil.
Kompetenser och rekommendationer
Detta är en speciell del av din sammanfattning. Där kan du skriva in olika kompetenser som du anser att du har. Jag har t.ex. skrivit
- Entreprenörskap
- Författare
- Föreläsare
- Business Development
Du kan skriva upp till 50 olika kompetenser men ta inte med så många. Då är det ingen som orkar läsa igenom alla. Om du går in och tittar på profilerna hos personer som du känner märker du att du kan intyga att dina kontaktpersoner har vissa kompetenser. När du intygar en annan persons kompetens får den personen ett e-postmeddelande om att du gjort detta. Ofta händer det att personen ifråga då går in på din profil och intygar de kompetenser som han eller hon vet att du har.
På motsvarande sätt kan du gå in på andra kontaktpersoners profiler och skriva rekommendationer. Det kan i vissa fall leda till att andra skriver rekommendationer om dig.
Missbruka inte dessa möjligheter. Intyga inte kompetenser och skriv inte rekommendationer för personer som du inte känner och skriv bara sådana rekommendationer som du kan stå för och verkligen menar. Skriv inte rekommendationer enbart som tack för att du fått en rekommendation från någon annan. Akta dig noga för att be om rekommendationer mot att den som skriver en sådan får ett pris eller någon form av gåva. Dels kommer du själv minska i trovärdighet, dels är du då med i en process som kan förstöra ett system som bara blir bra om vi alla använder det på ett seriöst sätt.
Dina kontakter kan du vårda genom Linkedin
Med LinkedIn kan du:
- få automatiskt påminnelser om dina kontakters födelsedagar, karriärförändringar och andra former av uppdateringar.
- få fram när dina senaste kontakter med en viss person har varit.
- koppla ditt LinkedIn-konto till ditt e-postkonto, din telefon och din kalender så att du på ett enkelt sätt får fram samtliga dina senaste kontakter med en viss person. Detta är också värdefullt om du är ute efter att skaffa uppdrag genom sociala medier.
- organisera dina kontakter i grupper, t.ex. de som kan ge dig uppdrag, de som kan ge nyttig information inom ditt specialområde, de som du hört har fått ett intressant uppdrag och som du vill följa hur det går osv.
- skapa automatiska påminnelser om att du ska ta kontakt med olika personer, med e-post eller på annat sätt, enligt ett visst schema. Du kan t.ex. ställa in att du ska höra av dig till en viss person var tredje månad, en annan varannan månad osv. Detta är en jättebra funktion om du vill uppehålla kontakter med dina kunder och presumtiva kunder.
Ta hand om dina kontakter och behandla dem på samma sätt som du själv vill bli behandlad så är det troligt att de gärna vill fortsätta att ha kontakt med dig. Plus att de säkert kommer att informera andra om att du är en person som är värd att ha kontakt med.
Vill du snabbt lära dig mycket om gratis marknadsföring? Kika då på den här boken
Klicka här så kan du tjuvläsa lite i boken och beställa den om du vill.