Så samarbetar du som inredare och stylist med leverantörerna
Som inredare och stylist är det viktigt hur du samarbetar med leverantörer
Det är viktigt att bygga upp ett litet team av leverantörer och hantverkare som du som inredare eller stylist kan jobba tillsammans med i projekt efter projekt? Som jag ser det är det en väsentlig del av det som uppdragsgivaren köper av dig som inredare eller stylist. Din uppdragsgivare kan säkert själv gå in på nätet och hitta både produkter och hantverkare för ett engångsprojekt. Men det ligger ett stort värde i att du kan erbjuda ett team som fungerar professionellt och effektivt ihop – framför allt när det uppstår problem. Och det gör det tyvärr i många projekt.
För att du ska kunna göra en bedömning av om en viss leverantör passar dig som inredare och dina inredningsprojekt så bör du
Du bör kolla följande:
- Läs på så mycket som möjligt om leverantörens sortiment på hans hemsida och i kataloger innan du träffar honom.
- Begär referenser. Kan du se genomförda inredningar och tala med leverantörens tidigare beställare om deras erfarenheter?
- Besök tillverkningen om det finns möjlighet till det. Det är lärorikt och du kommer få en förståelse för hela processen som du kan informera dina uppdragsgivare om.
- Gör en bedömning om den aktuella leverantören passar för den typ av uppdragsgivare som du har eller strävar efter att få. Rör det sig om lyx eller lågpris?
- I vilken mån kan den aktuella leverantören tillmötesgå specialbeställningar och önskvärda ändringar av befintliga produkter?
- Var noga med kvaliteten. Om du rekommenderar produkter till dina uppdragsgivare som inte motsvarar rimliga kvalitetskrav kommer du få skulden för detta.
- Om du bedömer att en aktuell leverantör är intressant, bygg upp en bra och förtroendefull relation med en kontaktperson.
När du sammanträffar med tänkbara leverantörer
Naturligtvis ska du berätta om de projekt som du håller på med som inredare eller stylist. Du bör även informera om vilken typ av projekt som du har ambitionen att jobba med i framtiden som inredare eller stylist. Tänk samtidigt på eventuella sekretesskrav. Finns det något i dina projekt som uppdragsgivaren inte önskar ska komma ut eller är det så att du ska undvika att informera om vem din uppdragsgivare är för att han eller hon ska slippa bli direktkontaktad av försäljare.
Försök att styra dessa möten till tidpunkter på dagen då det stör din kreativa verksamhet minst. Ibland kan man känna att några möten med säljare och representanter tar upp hela dagen. Ett sätt är att försöka lägga sådana möten till tidigt på morgonen eller sent på eftermiddagen. Då får du resten av dagen fri för ditt kreativa arbete som inredare eller stylist.
Gillar du tips av den här sorten? Då ska du läsa den här boken. Klicka här så kan du titta lite mer på den.