Så sätter du upp dina kursmål för din webbkurs
Jag tar som exempel att du vill skapa en webbkurs för att bli inredare
När du har en uppfattning om vilken målgrupp du vänder dig till bör nästa steg vara att definiera vad din målgrupp har för ambitioner. Jag har genomfört många kurser ”in real life” i lokaler där jag kan se kursdeltagarna. Jag brukar starta sådana kurser med att fråga rakt ut: ”Vad förväntar ni er av denna kurs? Vad är viktigast för er att ni lär er?”
När du ska skapar en webbkurs har du inte den möjligheten.
Jag tar som exempel för att illustrera hur du kan skapa ett eller flera kursmål för din webbkurs att du vill skapa en webbkurs för att bli inredare. Du bör i förväg fundera på vad din målgrupp vill uppnå.
- Vill man bli en kvalificerad inredningsarkitekt som kan presentera inredningsförslag i form av rit-ningar och tekniska beskrivningar?
- Eller vill man bli en inredare som presenterar sina förslag genom att klippa ut exempel från inred-ningskataloger, Intranet och liknande och montera på en presentationspannå?
- Vill man jobba som bostadsstylist inför försäljning av bostäder och skapa tillfälliga inredningar?
- Vill man som inredare jobba som säljare åt leve-rantörer av inredningsmaterial?
- Eller vill man bli en bättre inredare av sitt eget hem?Nästa steg är att fundera på vad dina kursdeltagare vill få ut av din kurs. Vill de ha en lösning på ett specifikt problem eller är de i första hand nyfikna och vill få en inblick i ett för dem nytt område?
Nästa steg när du ska definiera kursmål för din webbkurs är att fundera på vad dina kursdeltagare vill få ut av din kurs. En inredare som är ute efter lösningen på viss fråga kanske vill ha svar på frågor som
- Hur skaffar jag uppdragsgivare?
- Hur får jag lönsamhet på mina uppdrag?
- Hur startar egen verksamhet som inredare?
- Ska jag bara jobba som rådgivande konsult eller kan jag även göra inköp av inredningsmaterialet till en kund?
Den som i första hand är nyfiken kanske vill ha svar på frågor som
- Hur ser marknaden i stort ut för inredare, i Sverige och utomlands?
- Finns det några nackdelar med inredningsyrket?
- Vilka förutsättningar krävs för att bli en fram-gångsrik inredare?
Anledningen att du bör ställa dig denna typ av frågor som leder till tydliga kursmål för din webbkurs är inte bara att göra det enklare för dig att senare skapa din webbkurs. Det är även ett sätt att testa om du ska göra en webbkurs överhuvud taget. Du kanske kommer fram till att det redan finns för många webbkurser upplagda ungefär som du hade tänkt dig. Eller du kanske kommer fram till att det är bättre att välja en annan form för att sprida din information än en webbkurs, t.ex. en e-bok, en fysisk bok, en PDF eller liknande.
När du definierat din målgrupp och vad denna målgrupp ska få ut för resultat genom att genomgå kursen är det dags att sammanfatta detta i en eller ett fåtal punkter som blir dina kursmål för din webbkurs.
Tänk på att inte ha för många mål med en och samma kurs. Det blir krångligt och svåröverskådligt för folk att ta till sig och kan även göra kursen otydlig.
Tänk även på att beskriva dina kursmål för din webbkurs på ett tydligt och mätbart sätt. Säg t.ex. inte att dina kursdeltagare ska lära sig mycket om hur man skaffar uppdrag som inredare.
Formulera dig snarare ungefär så här: ”När en deltagare slutfört kursen ska han eller hon kunna skaffa ett lönsamt inredningsuppdrag inom tre månader”.
Listan på exempel på målformuleringar kan göras lång. Själv använder jag ofta den s.k. SMART-metoden för att bli tydlig och konkret. Skriv in sökordet ”SMART målformulering” på Google och du får flera beskrivningar av den metoden.
Intervjua din målgrupp
När du definierat din målgrupp och ställt upp dina kursmål bör du hitta några representanter för din målgrupp och intervjua dem om vad de uppfattar vara de största problemen inom området, vilken hjälp de söker och övriga synpunkter. Försök att gå djupt i dessa intervjuer så att du får fram vad man upplever som de verkligt stora problemen.
De här tankarna utvecklar jag mer i boken ”Skapa webbkurser snabbt, lönsamt och med hög kvalitet”.
Ett axblock ur innehållet om att skapa egna webbkurser:
Ett axplock ur innehållet
- Hur du gör din första webbkurs inom en vecka
- Använd dig av program som du redan har
- Så börjar du bygga din kundlista
- Så hittar du lönsamma idéer för dina webbkurser
- Ämnen för webbkurser där du kan bli ensam
- Inspiration från 15000 gratiskurser
- Så skapar du din kursplan
- Filma som ett proffs med enkel utrustning
- Så skapar du garanterat hög kvalitet
- Så säljer du dina webbkurser
- 25 sätt att marknadsföra dina webbkurser
Boken om att skapa egna webbkurser kostar
Adlibris 138:-
Bokus 150:-
BookOutlet: 233:-
Direkt från förlaget 88:-
Klicka här för att komma till förlaget
Här är några som har haft nytta av denna bok:
Skapa webbkurser snabbt, lönsamt och med hög kvalitet – 5 stjärnor
Nu har Holger skrivit en användbar bok igen med många smarta tips, som dessutom inte kostar något. Även fast jag snart är klar med min webbkurs ”Äntligen sockersmart!” har jag haft stor nytta av boken när det gäller marknadsföring, ”pepp” och praktiska tips och råd. Maj Östberg Rundquist
Bra köp! – 5 stjärnor
En mycket pedagogiskt upplagd och lättläst bok om hur man snabbt skapar webbkurser och varför det är bra. Boken har steg för steg guide och är fylld med tips för att få lönsamhet med hög kvalité på webbkurserna. Därpå många bra länkar till ytterligare tips och goda råd. Dessutom plus i kanten för intressant och utförlig information om lämplig, smart marknadsföring via sociala medier.
Ska du göra egna webbkurser rekommenderar jag varmt denna bok. Berit Maria Fransson
Holger fortsätter med givande litteratur – 5 stjärnor
Många personer som går i pension deppar över att deras rika kunnande och stora erfarenheter inte längre kommer en kundkrets eller samhället till del. Man upplever sig inte vara ”behövd” längre. Men med Holger Wästlunds ”Skapa webbkurser snabbt, lönsamt och med hög kvalitet” kommer yrkeslivet åter. Kunnandet, ofta unikt, kan spelas upp genom att man skapar webbkurser inom sitt område. Med Holgers bok som guide kan många personer komma igång på nytt. PoK i Jönköping
Praktiskt och täcker allt. . 5 stjärnor
Inget fluff i den här boken, det är bara praktiska tips. Fick svar på alla mina frågor, samt en del jag inte ens hade tänkt på. Gillade särskilt tipsen om hur man kan hitta vad för ämnen ens kurs kan ha. Många ögonöppnande övningar som man kan göra för att hitta vad jag kan mycket om, som folk också undrar över. Boken går igenom allt från att komma på ämnet, skapa kursen, till att hitta din publik och marknadsföra dig. Rekommenderar den. Robert Österman
Enkel, saklig och fylld av tips! – 5 stjärnor
Återigen skapar han en bok som är saklig, enkel, lättläst och fylld av värdefulla tips.
Holger Wästlund har en otrolig förmåga att skriva böcker som är lättlästa och lättförståeliga.
I denna bok ger Holger en mycket bra guide till hur man går från A till Ö med att skapa sina egna webbkurser. Från tekniken du kan använda till processen att skapa en webbkurs. Andreas
Läs mer om boken eller beställ här