Så skapar du egna webbkurser som extrainkomst
Formulera en säljande rubrik
Försök att sammanfatta i rubriken varför en person som är intresserad av ämnet verkligen ska ta denna kurs. Vad kan kursdeltagarna förvänta sig? Vad kommer deltagaren ha lärt sig när han eller hon har genomgått kursen som han eller hon inte kunde innan?
Definiera din målgrupp
Var noga med att definiera din målgrupp så tydligt som möjligt. Är det ungdomar eller äldre? Mestadels kvinnor eller män? Det är viktigt att du definierar vilka ambitioner dina kursdeltagare bör ha, och vad de vill uppnå genom att gå igenom kursen. Det räcker inte med att säga att de kursdeltagare som går igenom kursen ska känna sig inspirerade. Det är inte heller realistiskt att säga att kursdeltagarna ska vara fullfjädrade specialister inom det aktuella ämnet när de gått igenom kursen.
Är det en nybörjarkurs, eller är det en kurs som är avsedd för de som är mer erfarna? Om du inte hittar den rätta nivån kommer många att tröttna och inte orka gå igenom hela kursen.
Använd rätt form
En webbkurs består ofta av text, bilder, ljud och video. Välj de former som passar bäst för ditt budskap. Använd dig av det språk som du tror att medlemmarna i din målgrupp använder sig av. Det kan mycket väl vara talspråk. Undvik krångliga facktermer eller specialuttryck som kan vara svåra att förstå för kursdeltagarna.
Börja med en provvideo
Mycket av kursinnehållet bygger på videoinspelningar. Därför rekommenderar jag att du gör ett test innan du lägger ner för mycket jobb på att skapa hela kursen. Du kan göra din testvideo antingen som en inspelning där man ser ditt talande huvud eller visa presentationsbilder eller olika former av animationer med din röst i bakgrunden. När du gör din testvideo bör du kontrollera kvaliteten på filmproduktionen och ljudet samt att budskapet går igenom.
Den här texten är plockad från boken ”Extrainkomster helt enkelt – Så förvandlar du en del av din tid till lönsamma extrainkomster”. Den finns som häftad bok och e-bok på flera ställen. Klicka här för att komma till lägsta pris