Så skapar du en sändlista för dina nyhetsbrev
Olika sätt att skapa sändlista för dina nyhetsbrev
Den rakaste vägen att skapa en sändlista för dina nyhetsbrev är att du på din hemsida, blogg eller genom olika sociala medier, inbjuder besökare att beställa ditt nyhetsbrev. Du bör då informera om vad nyhetsbrevet kommer innehålla och att mottagaren när som helst med ett klick kan avbeställa ytterligare nyhetsbrev.
Det vanligaste sättet att successivt bygga upp en bra sändlista för sina nyhetsbrev med mottagare inom din speciella målgrupp är att du erbjuder något gratis som besökarna på din hemsida kan skicka efter. Det kan vara en video, en e-bok, en rapport eller rabatt på något. När de gör det så ger de dig sin e-postadress och du bör då klargöra att de kommer att få ytterligare information genom nyhetsbrev. Det ska även här framgå hur de kan avbeställa ytterligare nyhetsbrev från dig.
Om du med dina erbjudanden erbjuder olika informationsprodukter till skilda målgrupper så bör du särskilja dina olika målgrupper i flera nischade sändlistor för dina nyhetsbrev.
I dag görs de flesta TV-program om till tävlingar. Man tävlar i matlagning, intelligens, antikkunskap, minne osv. De flesta människor älskar tävlingar. Använd dig av det. Ordna tävlingar på din hemsida, i sociala medier med ditt nyhetsbrev. Det är ett av de allra bästa sätten att skapa intresse och bygga upp din sändlista för dina nyhetsbrev.
Naturligtvis ska du i alla möjliga sammanhang samla på e-postadresser för dina utskick. Passa på när du är ute och håller föredrag, deltar i seminarier och diskussioner, träffar folk på mässor, får en artikel publicerad osv. Du kan t.ex. på ditt visitkort beskriva hur man kan beställa ditt informationsbrev.
Jag är mycket skeptisk till att köpa adresser till mottagare av den anledningen att jag inte vill att min egen e-postadress ska vara en handelsvara som vem som helst, kanske med tvivelaktiga syften, kan köpa. Jag tycker att mottagarna på ett eller annat sätt ska ha visat sitt intresse för att ta emot information från mitt företag.
Jag har aldrig köpt adresser på det sättet och kommer aldrig att göra det. Det finns så många andra sätt som är mycket bättre för att bygga upp en sändlista för sina nyhetsbrev.
Vill du ha praktiska råd och tips om hur du lyckas med gratis marknadsföring? Klicka då här