Så slipper du konkurrensen som konsult
Du kan slippa konkurrensen som konsult så här
Jag har haft många tillfällen att fundera över vilka de bästa sätten är att skaffa uppdrag inom konsultbranschen.
Som konsult, både inom ett jättestort konsultföretag med ca 2500 anställda, inom ett konsultföretag med ca 50 anställda och som solokonsult, var jag själv tvungen att se till att jag hade ett kontinuerligt och tillräckligt inflöde av nya jobb. Jag ville slippa konkurrensen som konsult och studerade hur andra gjorde och jag prövade på olika metoder. En del fungerade, andra inte. Lite av det ska jag berätta om i detta avsnitt.
Som företagsledare för ett relativt stort företag satt jag ”på andra sidan bordet” och fick ta emot marknadsförings- och säljaktiviteter från olika aktörer inom konsultbranschen. Jag kunde från den utgångspunkten se hur jag och mina närmaste medarbetare upplevde olika former av erbjudanden. Samma slutsats från den horisonten; en del fungerade och andra inte.
En svårighet och samtidigt en utmaning med konsultjobbet är att man ofta måste marknadsföra sig och försöka skaffa in nya uppdrag samtidigt som man genomför ett eller flera pågående projekt. Det är inte lätt att på det sättet slippa konkurrensen som konsult. När man är helt uppe i att planera, organisera och genomföra ett projekt kräver det ofta en sådan fokusering och ett sådant starkt engagemang att man inte samtidigt orkar vara kreativ och ha tillräckligt med energi för att bearbeta befintliga kunder och skaffa nya.
Det finns två sätt att slippa konkurrensen som konsult och lösa det problemet. Tänk alltid i försäljningstermer och skaffa dig en rutin för att kontakta och bearbeta kunder.
Tänk i försäljningstermer
När jag säger att du alltid ska tänka i försäljningstermer så menar jag t.ex. att du, när du jobbar med planering och genomförande av ett konsultuppdrag ständigt träffar nya människor. Dessa kan vara dina framtida uppdragsgivare, samarbetspartners eller anda intressenter. Se till att du frågar och lyssnar på deras framtidsplaner och deras behov. Fundera på hur du skulle kunna hjälpa dem att lösa ev. problem och ha alltid ditt visitkort eller en enkel broschyr tillgänglig som du kan överlämna.
Kontinuerlig kundbearbetning
En rutin för kontinuerlig kundbearbetning kan exempelvis bestå av ett nyhetsbrev eller tipsbrev som du skickar ut med jämna mellanrum eller det kan vara ett tipsbrev som sänds ut med automatik. Jag får kontinuerligt ett stort vykort från en solokonsult, ofta med ett fyndigt och humoristiskt motiv, där avsändaren berättar om vad han är mitt uppe i för närvarande. Ett kul vykort låter jag ofta ligga framme på bordet vilket gör att andra ser det och ibland ställer nyfikna frågor.
Klicka här! Praktiska och beprövade råd hur du lyckas.