Sälj din webbkurs från din egen hemsida
Du kan även sälja din webbkurs från flera andra webbkurs-sajter
Den här artikeln handlar om hur du kan sälja din webbkurs från din egen hemsida. Du kan även sälja din webbkurs från flera andra sajter och den möjligheten återkommer jag till i en annan artikel.
Den stora fördelen med en egen hemsida är att det är du som bestämmer allt. Andra sajter kan förändras, villkoren för att synas kan förnyas och om du lagt ner mycket arbete på att sälja din webbkurs via en sådan kanal kan din verksamhet störas allvarligt vid för stora förändringar.
Jag utgår här ifrån att du har en egen hemsida. Gör den till en presentationssida för dina webbkurser.
Om du inte har någon hemsida eller blogg som du kan sälja din webbkurs från så är det dags att du bygger upp en sådan. Det vanligaste verktyget är WordPress som har fler än 50 miljoner användare. WordPress är gratis och det finns massor av bra instruktioner som visar hur du laddar ner detta system och kommer igång med dina första inlägg.
Det finns fler än 1 miljon .se-domäner och, håll i dig nu, över 100 miljoner .com-domäner inregistrerade. Så konkurrensen på nätet är enorm.
När jag föreläser inför företagare, brukar jag fråga hur många som har en hemsida. Så gott som alla räcker upp en hand. Det tråkiga är bara att man lätt kan konstatera, genom att titta på några olika hemsidor, att många sidor mest verkar finnas till för inbördes beundran. De har ofta snygg design med många flash-effekter men väldigt lite som på rätt sätt attraherar externa besökare och som gör att besökarna köper eller beställer något.
En gång lyssnade jag på en managementkonsult som ställde samma fråga som jag brukar göra till mina åhörare. En av åhörarna kommenterade stolt frågan med; ”vi är ett modernt företag och därför har vi en väl utvecklad (och påkostad) egen hemsida”. Konsulten gav då följande dräpande svar: ”Att ha en egen hemsida är lika grundläggande för ett företag som att det finns en toalett på kontoret”.
Om du byggt upp dina webbkurser på rätt sätt så vet du redan vilken din målgrupp är och vilka frågor de ställer som förhoppningsvis besvaras i dina webbkurser.
Det ger den naturliga utgångspunkten för din hemsida och hur du kan sälja dina webbkurs.
Gör så här:
- Gör en lista på de frågor som din målgrupp oftast ställer. Känner du din målgrupp väl så är detta inget problem.
- Om du inte kommer på tillräckligt många frågor så kan du göra en undersökning på nätet, kontakta dina tidigare kunder eller de som beställt dina nyhetsbrev och fråga dem.
- Surfa runt på några av de diskussionsforum där din målgrupp är aktiv. Jag är övertygad om att du kommer få massor av uppslag och idéer genom dessa olika kanaler.
- Var ännu mer fantasifull – fortsätt listan med att skriva ner sådana frågor som din målgrupp borde ställa.
Är du specialist inom ditt område så kan du säkert svaren på de flesta av dessa frågor. Om inte – ta reda på svaren. Då blir du specialist!
Genom en sådan övning kommer du märka att du har flera olika målgrupper som har olikartade frågor. Hur möter man det på mest effektiva sätt? Du kan ha flera hemsidor med olika domäner. Om du vill spara pengar, så kan du ha en huvuddomän och en eller flera underdomäner. Jag har olika domännamn som beskriver vad sidorna innehåller och är lätta att komma ihåg:
- Tipsom.se är min huvudsajt med mängder av tips om de ämnen som jag skriver om.
- Hyra-antibes.com som min fru och jag har för att hyra ut vår lägenhet i Antibes i Frankrike.
Att ha ett inregistrerat domännamn kostar drygt hundra kronor per år. Ett sätt att få tillbaka dessa pengar är att tillåta annonser på din webbsida. Använd Google Adsense. Med några knapptryck på din dator får du Google att automatiskt lägga in annonser på alla dina undersidor. Typen av annonser anpassas automatiskt till de ämnen som du skriver om. Genom att tillåta annonser har du möjlighet att t.o.m. få in mer pengar än vad dina domäner kostar dig per år.
Ett annat sätt att inte bara hålla kostnaderna nere, utan i stället tjäna pengar på att ha flera hemsidor, är att sälja hemsidorna någon gång i framtiden. Skriv sökorden ”värdera min hemsida” på Google och du kommer att hitta flera sajter som räknar ut ett schablonmässigt värde på dina sajter. Det kan vara intressant att testa även om du inte planerar att sälja dina sidor.
De här tankarna utvecklar jag mer i boken ”Skapa webbkurser snabbt, lönsamt och med hög kvalitet”.
Ett axblock ur innehållet om att skapa egna webbkurser:
Ett axplock ur innehållet
- Hur du gör din första webbkurs inom en vecka
- Använd dig av program som du redan har
- Så börjar du bygga din kundlista
- Så hittar du lönsamma idéer för dina webbkurser
- Ämnen för webbkurser där du kan bli ensam
- Inspiration från 15000 gratiskurser
- Så skapar du din kursplan
- Filma som ett proffs med enkel utrustning
- Så skapar du garanterat hög kvalitet
- Så säljer du dina webbkurser
- 25 sätt att marknadsföra dina webbkurser
Boken om att skapa egna webbkurser kostar
Adlibris 138:-
Bokus 150:-
BookOutlet: 233:-
Direkt från förlaget 88:-
Klicka här för att komma till förlaget
Här är några som har haft nytta av denna bok:
Skapa webbkurser snabbt, lönsamt och med hög kvalitet – 5 stjärnor
Nu har Holger skrivit en användbar bok igen med många smarta tips, som dessutom inte kostar något. Även fast jag snart är klar med min webbkurs ”Äntligen sockersmart!” har jag haft stor nytta av boken när det gäller marknadsföring, ”pepp” och praktiska tips och råd. Maj Östberg Rundquist
Bra köp! – 5 stjärnor
En mycket pedagogiskt upplagd och lättläst bok om hur man snabbt skapar webbkurser och varför det är bra. Boken har steg för steg guide och är fylld med tips för att få lönsamhet med hög kvalité på webbkurserna. Därpå många bra länkar till ytterligare tips och goda råd. Dessutom plus i kanten för intressant och utförlig information om lämplig, smart marknadsföring via sociala medier.
Ska du göra egna webbkurser rekommenderar jag varmt denna bok. Berit Maria Fransson
Holger fortsätter med givande litteratur – 5 stjärnor
Många personer som går i pension deppar över att deras rika kunnande och stora erfarenheter inte längre kommer en kundkrets eller samhället till del. Man upplever sig inte vara ”behövd” längre. Men med Holger Wästlunds ”Skapa webbkurser snabbt, lönsamt och med hög kvalitet” kommer yrkeslivet åter. Kunnandet, ofta unikt, kan spelas upp genom att man skapar webbkurser inom sitt område. Med Holgers bok som guide kan många personer komma igång på nytt. PoK i Jönköping
Praktiskt och täcker allt. . 5 stjärnor
Inget fluff i den här boken, det är bara praktiska tips. Fick svar på alla mina frågor, samt en del jag inte ens hade tänkt på. Gillade särskilt tipsen om hur man kan hitta vad för ämnen ens kurs kan ha. Många ögonöppnande övningar som man kan göra för att hitta vad jag kan mycket om, som folk också undrar över. Boken går igenom allt från att komma på ämnet, skapa kursen, till att hitta din publik och marknadsföra dig. Rekommenderar den. Robert Österman
Enkel, saklig och fylld av tips! – 5 stjärnor
Återigen skapar han en bok som är saklig, enkel, lättläst och fylld av värdefulla tips.
Holger Wästlund har en otrolig förmåga att skriva böcker som är lättlästa och lättförståeliga.
I denna bok ger Holger en mycket bra guide till hur man går från A till Ö med att skapa sina egna webbkurser. Från tekniken du kan använda till processen att skapa en webbkurs. Andreas
Läs mer om boken eller beställ här