Sätt upp dina egna mål för hur du ska starta ditt företag
Sätt upp klara och tydliga mål för dina ambitioner att starta ett företag
.
Då är chanserna att du lyckas mycket större. Genom att sätta upp dina mål känner du dig motiverad och taggad av utmaningen.
Använd en beprövad metod som kallas SMART för att sätta upp dina mål. Bokstäverna står för orden
S = Specifikt
M = Mätbart
A = Accepterat
R = Realistiskt
T = Tidsbestämt
Specifikt
Ditt mål bör t.ex. inte formuleras: ”Målet är att undersöka möjligheterna att starta ett konsult- företag”. Sätt upp tydligare mål som t.ex.: ”Mitt mål är att jag ska ha ett eget konsultföretag som är igång om sex månader”.
Mätbart
Genom att sätta upp tydliga mål med siffror så blir resultatet mätbart. Man bör inte säga att ”Målet är att komma igång med mitt konsultföretag”. Det är inte mätbart på samma sätt som om du uttrycker dig så här: ”Den 1 januari 2017 ska jag ha bildat ett bolag, inregistrerat ett företagsnamn, ha en färdig hemsida och jag ska ha en beläggning med betalda uppdrag för minst 50 % av min debiterbara tid.”
Accepterat
De tydliga mål som du sätter upp upp ska vara accepterat av dig själv och övriga som blir berörda på något sätt. Det kan vara de som du eventuellt jobbar tillsammans med dig när du startar ditt företag. Och det är lika viktigt att din partner eller andra närstående familje- medlemmar eller vänner accepterar och har förståelse för ditt mål. Det får inte finnas något tvivel hos dig själv eller hos någon annan av typen; ”Ja, ja, det finns ett mål formulerat men det här går nog inte!”
Realistiskt
Med ett realistiskt mål menar jag att det ska vara möjligt att uppnå och samtidigt inte för lågt satt. Du bör ha gjort din research så noggrant att du vet att det är rimligt att nå ditt mål och det ska samtidigt kännas som en lagom utmaning. Du kanske har intervjuat andra konsulter inom ditt område för att få en uppfattning om vilken beläggning de hade uppnått efter ett halvår.
Tidsbestämt:
När du sätter upp tydliga mål ska målet ska vara så formulerat att du vid en viss tidpunkt ska kunna mäta och se om du har lyckats eller inte. Du kan också dela upp ditt mål i mindre etapper så att du kan mäta hur du ligger till vid flera tidpunkter. Du kan t.ex. ha två kontrollstationer – efter 3 månader ska du ha fått in minst två uppdrag och efter 6 månader ska du ha 50 % beläggning. Kör hårt med dina operativa verksamhet och sätt dig ner i första hand vid de tidpunkter som du bestämt från början för att då mäta och bedöma hur det går.
Jag rekommenderar verkligen att du lägger ner tankearbete på att sätta upp tydliga mål som är lättförståliga. Då kommer du känna så mycket större tillfredsställelse när du efter utsatt tid kan konstatera att du lyckats.
Då är det värt att fira tillsammans med nära och kära!