SEO-tänkande behövs även på Facebook
Även på Facebook bör du ha ett SEO-tänkande
t.ex. genom att tänka på följande sätt:
Länka till och från dina Facebooksidor
Precis som när man bygger egna hemsidor så gäller det att skaffa sig många länkar när du är på Facebook. Länka flitigt till andras Facebooksidor och webbsidor som är intressanta med tanke på ditt specialområde. Skriv på andras bloggar om din Facebooksida och länka till dessa inlägg från din Facebooksida. När du skriver artiklar, när du är aktiv i olika forum och när du skriver eller kommenterar i andras bloggar så bör du ha med länken i din signatur. Det är inte alla forum som tillåter det, så börja med att kontrollera hur andra gör och lägg in din länk med måtta och omdöme. Detta är bara en del av det SEO-tänkande som du bör ha när du agerar på Facebook.
Dela intressant innehåll som du hittar
Du förstår tänkesättet – länka så mycket du kan från och till intressant innehåll. Det gör dig till en expert som är spännande att följa. Men det ska handla om ditt specialområde. Jag är innerligen trött på alla ”roliga” klipp utan något sammanhang som sprids i sociala medier. Är du en av dem som brukar göra detta – snälla du sluta!
Dina Facebookaktiviteter bör hänga ihop med din hemsida eller blogg
På din hemsida kan du lägga in knappar som leder till din Facebooksida och du kan med hjälp med s.k. ”social plugins” visa hur många som har ”gillat” din Facebooksida. Om en besökare ser att du har många gillanden och att det dessutom är från personer som han eller hon känner så är chansen stor att besökaren går vidare och även besöker din Facebooksida och förhoppningsvis gillar den. Enkelt uttryckt – se till att dina besökare på hemsidan går vidare till din Facebooksida och tvärtom.
Events behöver inte vara fysiska events
Events på Facebook behöver inte nödvändigtvis handla om ett fysiskt event som ska genomföras. Nästan allt kan göras till ett event om man så vill. Du kanske släpper en produkt på ett visst datum, du kanske kommer leverera en gratis bok vid en viss tidpunkt eller du kanske uppnår ett visst resultat med din verksamhet vid en viss tidpunkt. Allt detta kan göras till events. När en person anmäler sig till ditt event så syns detta på deras profil och i den personens vänners nyhetsflöden.
Du kan antingen skapa ett event där du själv är inbjudare, eller kan ditt företag vara den som bjuder in. Om du är inbjudare så har du ytterligare möjligheter till viral spridning, genom att tillåta att de som bjuds in även får bjuda in andra medlemmar.
Detta var bara några exempel på att du bör ha ett SEO-tänkande även när du är aktiv på Facebook – inte bara när du skriver på din egen hemsida/blogg.
Vill du snabbt lära dig mycket om gratis marknadsföring? Kika då på den här boken
Klicka här så kan du tjuvläsa lite i boken och beställa den om du vill.