Skillnader mellan ett ”vanligt CV” och en profilbeskrivning som används på sociala medier
Det finns flera skillnader mellan ett ”vanligt CV” och en profilbeskrivning som används på sociala medier.
Ditt CV beskriver troligtvis vad du gjort tidigare och handlar sällan om vad du kan göra för en tänkbar uppdragsgivare. En uppdragsgivare vill ofta, och har genom sociala medier betydligt större möjligheter att, veta mycket mer om en person som söker uppdrag än tidigare – och detta dessutom redan innan man haft tillfälle att träffas.
Det är inte ovanligt att en uppdragsgivare har svårt att beskriva vad ett visst uppdrag kommer att innebära längre fram. Därför vill uppdragsgivaren ofta hitta information om en viss person är flexibel och kan klara nya oväntade utmaningar nu och i framtiden. Det kan också handla om att bedöma hur den personen som ska utföra ett visst uppdrag kan komma att passa in i ett befintligt team.
Det handlar om värderingar, social förmåga och attityder som sällan framkommer i ett vanligt CV.
Här är några påtagliga skillnader mellan en profilbeskrivning på sociala medier och ett vanligt CV:
Eftersom sociala medier just betonar dina sociala aktiviteter så framkommer din sociala förmåga mycket tydligare här än i ett vanligt CV.
En annan intressant skillnad som du kommer att märka om du studerar några olika profilbeskrivningar är att man använder betydligt fler substantiv och färre verb. Orsaken till detta är att de som känner till hur sökmotorer fungerar vet att det är mycket bättre att använda sökord som är substantiv. En uppdragsgivare kan t.ex. söka på Google med sökorden ”IT-konsult projektledare Stockholm” vilket inte innehåller ett enda verb.
En profilbeskrivning kan du på ett praktiskt sätt hålla uppdaterad. När du t.ex. får ett nytt uppdrag eller gör en uppdatering av din profil av någon annan anledning så sprids det snabbt på t.ex. LinkedIn.
En profilbeskrivning på sociala medier kan du göra så mycket mer levande och intressant genom att använda dig av bilder, färger och länkar till videos och bild-presentationer t.ex. i form av SlideShare.
Profilbeskrivningar på sociala medier är ofta lättare att läsa eftersom de i allmänhet är skrivna i punktform med korta stycken och tydliga rubriker. Ofta står det viktigaste i början så du behöver inte leta efter det som är väsentligt.
En vanlig och nödvändig del i profilbeskrivningar på sociala medier är att andra rekommenderar dig på olika sätt. Be gärna andra om rekommendationer men var ärlig, skriv aldrig rekommendationer om dig själv! Den typen av skrivningar genomskådas snabbt och jag skulle helt enkelt inte kunna sova gott om natten om jag sysslade med sådant.
Som du märker finns det stora skillnader mellan ett ”vanligt CV” och en profilbeskrivning som används på sociala medier
Vill du snabbt lära dig mycket om gratis marknadsföring? Kika då på den här boken
Klicka här så kan du tjuvläsa lite i boken och beställa den om du vill.