Skriv en bok och ordna egen utgivning
Alla som har en specialitet kan skriva böcker för egen utgivning
En florist kan skriva en bok om hur man gör vackra blomsteruppsättningar och ha egen utgivning. En restaurangägare kan ge ut fiffiga recept och en artist kan ge ut checklistor hur man ordnar ett lyckat party. En proffsfotograf kan skriva en instruktionsbok om hur man tar bra bilder, en byggare kan ge ut böcker med gör-det-själv-råd med egen utgivning osv. Alla som har en specialitet kan skriva böcker med massor av goda råd.
Ett sätt att både bli expert och samtidigt tala om för omvärlden att du är expert inom ett område är att du skriver en bok och ordnar med utgivning själv. Att skriva en bok innebär ofta att du måste göra så mycket research att du samtidigt blir expert.
Genom att skriva en bok så kan du både skapa en löpande passiv inkomst och du kan använda dig av en egen bok som ren marknadsföring. Ta som exempel att du söker jobb inom eventbranschen. Konkurrensen är tuff så vid anställningsintervjun överlämnar du ett exemplar av din egen bok som redovisar de senaste trenderna inom branschen. Gissa om en sådan bok kan öppna dörrar?
En välskriven och intressant bok som marknadsföringsverktyg är nästan oslagbar.
Därför bör du skriva en bok och stå för egen utgivning
I dag är mycket av det som vi skriver på nätet och i bloggar förgängligt. Visserligen kanske det finns kvar någonstans på en server men få kommer någonsin att titta på det. En bok däremot har ett bestående värde. Genom att skriva böcker hoppas vi att våra tankar och idéer finns kvar för eftervärlden.
Att skriva en bok är bland det mest kreativa du kan göra. Du väljer själv ämne, struktur på boken, innehållsförteckning, typ av språk, format, bilder, bokens omslag, ja, allt.
Ofta innebär ett författarskap också att du kommer i kontakt med och får jobba tillsammans med andra kreativa människor.
Du kan skriva när du själv vill förutsatt att du inte störs av annat. Du kan välja dina arbetstider så att de passar ihop med ditt övriga liv eller du kan t.ex. resa bort under en tid för att bara koncentrera dig på ditt skrivande. Det är en idealsituation!
Flera fördelar
En av de stora fördelarna med att skriva en bok är att du kan jobba var som helst. Du kan sitta hemma, du kan sitta i din semesterbostad eller på något litet charmigt kafé utomlands.
När du skriver din bok lär du dig alltid något nytt. Du tvingas sätta dig in i de delar av din specialitet som du inte behärskar sedan tidigare. Ditt språk blir bättre, du tvingas att på ett spännande sätt lära dig en hel del om tryck, publicering, marknadsföring och utgivning. Man lär dig ta betalt, lönsamhet, att hålla föredrag om ditt ämne, att lyssna på kritik osv.
Ingen kan allt. Vilket område du än väljer att skriva om så kommer du behöva komplettera dina kun-skaper och ditt bakgrundsmaterial. Här erbjuder Internet en enorm källa till kunskap. Problemet är ofta att man kommer att hitta för mycket. Här gäller det att prioritera och välja rätt. Utgå ifrån vilken målgrupp du vänder dig till. Kontrollera vem som står bakom de sidor där du hittar material. Är de objektiva eller är sidorna sponsrade av företag eller organisationer som har intresse av att leverera viss typ av information?
Det har blivit populärt att skriva böcker och även att ge ut dem på eget förlag. Det finns flera böcker där man berättar om hur du skriver din bok, hur du gör layout, hur du blir s.k. egenutgivare och olika sätt att marknadsföra sin bok.
Våga sätt igång! Du lär dig bäst genom att pröva, pröva och åter pröva.
Om du vill skriva din egen bok så är det så mycket mer du behöver kunna än att bara skriva. Nu när jag själv skrivit flera böcker skulle jag vilja sammanfatta i några punkter vad du har behov av att själv kunna en hel del om.
Så lyckas du med din bok
- Jag tror att vi alla behärskar hur man gör research på Internet, Wikipedia m.m. Men använd även Facebook, Twitter, LinkedIn, bloggar och forum. Där kan du enkelt slänga ut en kort fråga om vem som vet något om ett speciellt område och du kommer snabbt att få kontakt med tillräckligt många som kan mycket inom det område som du vill veta mer om.
- För distribution av din bok kan du göra ett avtal med Förlagssystem, Stjärndistri-bution eller någon annan distributör. Gå in på nätet och studera deras hemsidor och de villkor som de erbjuder.
- Alternativt kan du distribuera dina böcker själv. Det innebär att du själv lägger böckerna i kuvert eller kartonger, frankerar och går till posten med dem. Du kan på det sättet hålla distributionskostnaderna nere. Jag distribuerar mina egna böcker och det har fördelen att jag får direktkontakt med kunderna och jag kan bygga upp ett aktuellt kundregister. Jag försöker skicka iväg böcker varje dag eftersom jag tycker att det är viktigt att de som beställt en bok ska få den snabbt. Det i sin tur leder till den nackdelen att jag känner mig bunden och måste lösa distributionen på något praktiskt sätt varje gång jag reser bort för en längre tid.
Mer om att lyckas med utgivning
- Du bör göra en marknadsplan för den bok du skriver. Vilken är din målgrupp? Hur ska du nå den? Ska du börja bygga upp dessa kontakter redan innan du börjar skriva boken? Sätt dig in i vad Bokinfo är så att du når ut till nätbokhandlarna och lär dig hur Bibliotekstjänst (BTJ) fungerar. Det är kanalen till biblioteken över hela landet.
- Fundera på om du vill ha spiralbundet, pocket, mjuka pärmar, eller hårda pärmar. Bestäm dig för om du ska använda offsettryck eller digitaltryck. Välj pappers-kvalitet, tryck i svart-vitt eller färg, antal färgsidor, typ av omslag, upplaga och pris.
- Lär dig göra sidlayouter, ladda ner och montera bilder, redigera och lär dig hur man gör bokomslag med framsida, baksida och rygg på ett proffsigt sätt. Om du känner att du inte kan göra någon av dessa delar tillräckligt bra kan du söka professionell hjälp via Internet eller sociala medier.
Flera tips
- Ordna ett bokreleaseparty, där du kan berätta om boken och signera de exemplar som besökarna köper på mötet.
- Formulera en pressrelease som du skickar till tidningar som skriver om ämnen som ligger nära ditt område.
- Tänk igenom hur du ska finansiera skrivprocessen. Vad ska du leva på under tiden? Ta till reservtid. Det är inte ovanligt att bokprojekt tar betydligt längre tid än vad man från början beräknat.
- Ge dig ut och prata om din bok. Håll föredrag, delta i debatter och skriv artiklar som handlar om bokens ämne.
- Var aktiv inom sociala medier. Skriv om boken på din hemsida eller skapa en egen hemsida, eventuellt en separat hemsida för varje bok som du ger ut. Var aktiv på Facebook, Linkedin och på egen och andras bloggar.
- Försök att vara disciplinerad och välorga-niserad. Att skriva en bok är ett kreativt och spännande jobb men det innehåller även rätt mycket rutinjobb som ibland kan kän-nas mindre inspirerande. Det är bara att inse att så är det. Gör upp en realistisk tidplan och sätt upp mål och delmål.
Om du ger ut dina böcker genom en ”vanlig förläggare” kan du grovt räkna med att tjäna mindre än 10 % på varje såld bok. Om du är din egen utgi-vare är det rimligare att du tjänar 50 – 80 % på varje såld bok. När du blir duktig på marknadsföring, publicering, distribution och ekonomi så kan din bokutgivning resultera i en betydande passiv inkomst.
Vill du läsa mer om hur du kan skapa passiva inkomster? Klicka i så fall här så kommer du till en bok som jag skrivit om detta.