Skriv nyhetsbrev som ger resultat
Ditt nyhetsbrev som ger resultat
E-postmarknadsföring är 40 gånger effektivare än marknadsföring via Facebook och Twitter enligt konsultföretaget McKinsey & Co. 80 % av mottagarna säger att e-post inspirerar till att handla varor och tjänster på nätet.
Skriv kortfattat. Om du vill säga mycket i ditt nyhetsbrev, vill sprida en lång artikel eller liknande är det bättre att du skickar ett kortfattat meddelande som förklarar vad din artikel handlar om med en länk till hela innehållet. Detta innehåll bör du lägga in på en webbsida eller liknande där sökmotorerna dessutom kan hitta det.
Om ditt företagsnamn inte är känt kan det vara en fördel att du sätter ditt eget personnamn som avsändare i stället för ett företagsnamn som få känner till när du skickar ut ditt nyhetsbrev.
Det finns många som satsar på avancerade layouter på sina nyhetsbrev. Innan du gör det, fundera på vad som passar bäst för din speciella målgrupp. Kanske är det bättre att dina nyhetsbrev ser ut som ett helt vanligt e-postmeddelande från dig personligen? Jag tror att detta är olika för olika målgrupper. Det är lätt att pröva. Gör exakt samma utskick av nyhetsbrev till en och samma målgrupp, häften med en utvald layout och hälften som ser ut som ett helt vanligt e-postmeddelande och läs av resultatet.
Man kan fundera över hur ofta man ska skicka ut sina nyhetsbrev. Är det bäst att ha ett visst tidsintervall, t.ex ett nyhetsbrev var fjortonde dag eller ska man skicka ut nyhetsbrev när man har något intressant att berätta. Jag tror att kombinationen av dessa två är det bästa. Naturligtvis ska du inte skicka ut något nyhetsbrev om du inte har något värdefullt eller underhållande att berätta om men du ska också försöka sprida dina nyhetsbrev över tiden med så jämna tidsintervall som möjligt.
Ett sätt är att koppla dina utskick av nyhetsbrev till årstider eller annat som händer. Här kommer ett exempel på hur ett städföretag kan lägga upp sina nyhetsbrev. Man påminner kontinuerligt om städningar som har att göra med årstiderna. Så här kan det se ut:
Januari | Påminn om den städning som ofta behövs efter jul- och nyårsfirandet |
Mars | Städning inför påskhelgen |
April | Dags för den stora vårstädningen |
Maj | För bostadsstädning: Städning inför Mors Dag |
Juni | Då gäller det att göra fint inför midsommar |
Augusti- september | Storstädning inför hösten |
November | Lite extra fint inför Fars Dag |
December | Stora julstädningar inför jul, nyår och trettondagshelgen |
Om du märker att vissa nyhetsbrev inte kommer fram till mottagarna bör du försöka ta reda på orsaken. Beror det på att mottagarens postlåda är full, att e-postadressen inte är aktuell längre eller att mottagaren tagit initiativ till att skicka tillbaka det? En tumregel kan vara att om mer än 5 % av de nyhetsbrev som du skickar ut kommer tillbaka så är det något fel som du bör åtgärda.
Vårda ditt kundregister! Det är bland det värdefullaste du har som företagare. Jag har på nära håll sett hur mindre företag som varit olönsamma har köpts upp för betydande summor bara för att köparen vill komma åt ett värdefullt kundregister.
Se till att det alltid finns en uppmaning för mottagaren att skicka nyhetsbrevet vidare till sina kontakter.
Det är svårt att mäta det direkta resultatet av ett enskilt utskick av nyhetsbrev eftersom sådana utskick bör ses och behandlas som en integrerad del av samtliga dina marknadsföringsaktiviteter (hemsidan, artiklar som du skriver, aktivitet på sociala medier etc.). Du bör testa och känna dig för hur det fungerar i ditt fall.
Dessutom bör du passa på att publicera samma material på samtliga de sociala medier, där du är aktiv, som du gör i ditt e-brev.
Om du föredrar att sätta dig ner och skriva ihop innehåll för flera nyhetsbrev på en och samma gång kan du schemalägga utskicken så att de droppar ut i lagom takt.
Använd dig av professionella utsändningsprogram för att skicka ut dina nyhetsbrev. De firmor som jobbar med detta följer hela tiden aktuella spamregler. Dessa företag hänger väl med i den senaste tekniska utvecklingen inom området. Har du inget e-postprogram så kan du komma långt med att bara använda dig av Outlook och Gmail men jag avråder från det. Dels kan du inte skicka ut stora mängder på en gång, dels riskerar du att din egen IP-adress kan bli svartlistad.
Vad ska du skriva om i dina nyhetsbrev? Om du är specialist inom ditt område så vet du säkert det. Om inte – gör en enkel undersökning. Skriv till dina kontakter och fråga vilka frågor de helst vill ha svar på. Det är ett bra sätt att få reda på vad som är aktuellt samtidigt som frågan i sig väcker intresse för det du sysslar med.
Ge värdefull, saklig och gärna underhållande information. Sälj inte för mycket. En tumregel kan vara att du bör ge minst 80 % bra information och ägna max. 20 % av e-brevets innehåll till försäljning. Andelen information kan mycket väl vara högre än 80 % och i vissa e-brev 100 %. Det uppskattar dina mottagare och på sikt är det en utmärkt form av marknadsföring.
Det är förbjudet att skicka ut e-postreklam som inte är beställd
Det finns lagar och etiska regler för utskick av e-post. Konsumentverket säger bl.a.: ”Det är förbjudet att skicka obeställd e-postreklam till privatpersoner och enskilda firmor, men inte till aktiebolag, stiftelser och andra juridiska personer. Liknande lagar gäller inom hela EU, både för e-postreklam, reklam via fax, sms och automatiska uppringningar.” Mottagaren av ett nyhetsbrev i form av e-post ska dessutom alltid ges möjlighet att kostnadsfritt och enkelt avregistrera sig från framtida e-postutskick. Du kan läsa om detta i detalj i SWEDMAs etiska regler för e-postmarknadsföring (SWEDMA = Swedish Direct Marketing Association).
Vill du ha praktiska råd och tips om hur du lyckas med gratis marknadsföring? Klicka då här