Städsystem och personliga egenskaper avgörande för städkvaliten
Personliga egenskaper lika viktigt som att välja rätt städsystem
Jag har i andra artiklar på denna sajt gått igenom något om vad du bör kunna när det gäller städteknik, organisationsförmåga och städsystem för att lyckas med att driva ett städföretag. Minst lika viktigt för din framgång är dina personliga egenskaper.
Skapa förtroende
En av de allra viktigaste egenskaperna för att du ska lyckas inom städbranschen är att du kan skapa förtroende för dig som person och för de tjänster som du erbjuder. Din kund eller uppdragsgivare som anlitar dig vill ha en person som de litar på både kvalitetsmässigt och säkerhetsmässigt. De förutsätter att du använder rätt städsystem.
Som ansvarig för ett städföretag säljer du tid och varje timme som du eller din personal ägnar åt ett uppdrag kostar något, antingen för din uppdragsgivare eller för dig. Förutom att välja rätt städsystem gäller det att därför på kortast möjliga tid skapa goda och förtroendefulla kontakter så att du kan genomföra ditt uppdrag. Här kommer din sociala förmåga att vara viktig. Har du den medfödd så är det bara att gratulera – annars är det en förmåga som mycket väl går att träna upp och förbättra.
Både dina kunder och dina leverantörer kommer att rekommendera dig till andra kunder om de litar på dig och känner förtroende. I dag sprider sig dessutom ryktet snabbt bl.a. genom sociala medier om du sköter dig eller missköter dig.
Lyssna och bygg relationer
Lyssna noga på dina kunder och deras önskemål. Jag har varit med om många säljmöten där den som ska sälja en tjänst pratar alldeles för mycket om sig själv och hur förträfflig hans eller hennes tjänst är. Det är viktigare att du lyssnar ordentligt. Ställ kontrollfrågor så att du är säker på att du förstått och ge återkoppling som visar att du har förstått. Detta är väl så viktigt som att du väljer rätt städsystem.
Studera även dina kunders kroppsspråk. Menar de vad de säger? Syns det på kundens kroppsställning att de är uttråkade? Syns det på kundens ögon om de är seriöst intresserade eller inte? Detta är inte bara viktigt – det är dessutom rätt roligt att lära sig att läsa en annan människas kroppsspråk på ett effektivt sätt.
Lär dig att nätverka på ett effektivt sätt så att du bygger ett bra kontaktnät med kunniga personer som du litar på och kan återkomma till.
Om du själv ska anlita någon inom ett serviceyrke och du har flera alternativ som erbjuder ungefär samma kvalitet och pris, visst väljer du den som du får en bra relation till och som du känner att du kan lita på snarare än att den personen erbjuder rätt städsystem. A och O för att lyckas är därför att du lyssnar på dina kunders önskemål och tar hänsyn till dem, att du alltid är ärlig och står för det du lovar.
Hur social ska man vara som ägare och ansvarig för ett städföretag? Intressant fråga. Min uppfattning är att du bör vara vänlig och tillmötesgående men inte prata bort en massa tid. Tänk på att du och dina medarbetare säljer er tid.
Stresstålig
Att jobba professionellt med städning kan vara både spännande och stimulerande men det kan samtidigt vara hektiskt, lite rörigt och ibland svårt att överblicka. Då gäller det att du dels har ett bra städsystem och dels att du behåller ditt lugn och har förmåga att sprida det till andra som är engagerade.
Jag tror att man bör ha en relativt god grundfysik och vara mentalt stabil. En viss spänning ska man ha för att det ska bli bra men det får inte gå över till att du, och kanske därmed även andra mår dåligt, då kommer ingen att bli nöjd med slutresultatet.
Har du tillräcklig energi för att under viss tid satsa allt på ditt jobb? Har du viljan och fysisk och psykisk styrka för ett jobb som sällan klaras av mellan klocka 8 och 17? Gillar du att under vissa perioder jobba hårt? Städning kan vara fysiskt och ibland även psykiskt krävande.
Gillar du kortfattade tips och råd av den här typen som går rakt på sak? Då tror jag att du också gillar den här boken: