Starta egen e-handel i liten skala
E-handel står nu för hela tillväxten inom handeln
Den 13:e upplagan av rapporten ”Svensk E-handel 2019” har nyligen publicerats av DIBS Payment Services. Här är några av slutsatserna i korthet:
- Svensk e-handel är big business. E-handel står nu för hela tillväxten inom handeln. Företagen fokuserar allt mer på nätförsäljning.
- Jämfört med förra året är den totala tillväxten 15,7 procent, eller 40 miljarder kronor, samma belopp som hela Sveriges försvarsbudget.
- Konsumenterna blir allt mer vana vid att handla på nätet, oavsett om det handlar om kläder, bokning av hotellrum eller veckans inköp av mjölk, havregryn och toalettpapper. E-handeln har blivit en naturlig del av vardagen.
- Om din verksamhet ska växa bör du satsa hårt på företagets digitala närvaro. Det är ju i allt högre grad här kunderna befinner sig. Vi kan se markant tillväxt inom så vitt skilda områden som parkering, byggvaror och leksaker. Svenskarnas konsumtion blir ständigt allt mer digitaliserad. (Källa: Svensk E-handel 2019).
Du kan också börja med någon form av e-handel i liten skala
Då talar jag inte om ett jätteföretag som Amazon, Adlibris, Zalando eller liknande. Nej, börja i liten skala. Jag säljer ett 20-tal produkter från min hemsida. Alltså en minimal verksamhet som jag lär mig mycket på och det är väldigt kul.
Om du bygger en hemsida i WordPress eller annan vanlig plattform så finns det färdiga sidor där man kan presentera olika varor eller tjänster. Det finns flera säkra betalsystem och transportföretagen gör det hela tiden enklare att distribuera varor över hela landet.
Nu köper vi svenskar för mer än 300 miljarder kronor per år på nätet så här finns säkert även utrymme för dig. Det gäller både varor och tjänster.
Det finns flera anledningar till den snabba ökningen av e-handel
- Vi kan handla alla dagar på året och dygnet runt
- Det är lätt att jämföra priser och få omdömen från e-handelsbutiker över hela världen
- Bättre sätt att leverera varor utvecklas hela tiden
- Det är praktiskt och enkelt för var och en att handla från sin egen smartphone, läsplatta eller dator
- Den skepsis som fanns i början är nu så gott som borta
- Man sparar tid – både för kunden och den som säljer
- Både digitala tjänster och varor går att sälja på detta sätt
- Att betala har blivit enklare och säkrare
- Startkostnaderna är i allmänhet låga
- Din butik består helt enkelt av din hemsida
- Vet du inte vad du ska sälja med din e-handel?
I boken ”Hitta din egen unika affärsidé – så gör du steg för steg” finns bl.a. råd och tips hur du hittar din egen nisch för din e-handel och där finns också en enkel checklista för att starta din egen e-handel.
Hitta din egen unika affärsidé – så gör du steg för steg
Priset på boken:
Adlibris: 150:-
Bokus: 150:-
CDON: 149:-
Direkt från förlaget: 89:-
Betyg 5 stjärnor av 5 möjliga på Bokus
Så här låter recensioner från några som haft nytta av boken:
Syftet är att inspirera
”Hitta din egen unika affärsidé” är en lättläst bok som riktar sig till den som funderar på att starta eget företag. Syftet med den är att inspirera till att ta fram den där affärsidén som är unik och ännu saknar konkurrens. Men boken bjuder lika mycket på generella råd om vad man ska tänka på som ny entreprenör. Jag tycker den fungerar bättre som en allmän inspiration till att börja tänka kring det här med att starta företag och vilka möjligheter och fallgropar som finns, än den gör som recept på att hitta en unik affärsidé.
Som en introduktion och inspiration till den som inte orkar med tunga komplicerade texter tycker jag den fungerar bra. Del av recension från BTJ, lektör Fredrik Bankler.
Jag kommer använda boken som en uppslagsbok! 5 stjärnor
5 maj 2019
I boken ”Hitta din egen unika affärsidé” har Holger Wästlund på ett mycket innehållsrikt och lättläst sätt utvecklat det nödvändiga för företagare idag. Han visar att det gäller att i sin företagsplanering ta del av och hitta specialinformation och kunskap hur man smidigt kan använda olika kanaler inom sociala medier.
Som rådgivare till företag kommer jag att rekommendera boken för att de skall hitta sina egna unika affärsidéer. Jag själv kommer också att använda boken som en uppslagsbok. Ingemar Drogell, Responsring Group.
En suverän bok! 5 stjärnor
30 april 2019
Författaren Holger Wästlund är enligt min mening oerhört duktig på att skriva böcker. Böckerna är lättlästa och innehåller en oerhörd mängd med tips och förslag som ger läsaren en suverän start på att sätta igång kreativiteten.
Likt Holgers andra böcker så märks det att han har en oerhörd personlig erfarenhet kring att driva företag, vilket han även ger läsaren en inblick i.
Upplägget och strukturen gör att boken blir oerhört lättläst och jag rekommenderar att man går tillbaka till vissa kapitel för att påminna sig själv och trigga igång inspirationen.
Helt klart en suverän bok! Andreas Bodin, Andreas Bodin AB
Högsta betyg! 5 stjärnor
3 maj 2019
I bibeln så finner du 10 budord, Holger Wästlund har 7, inte budord men steg.
-Men vilka steg! Här sparar han in tid för den som vill lite mer här i livet. Han sprider klockren visdom som han samlat in under sin livstid.
Affärsvärlden är i ständig utveckling och vad som gällde förra året gäller kanske inte idag. Det finns en myriad av böcker idag om att starta ditt egna företag men det Holger Wästlund lyckas göra med denna bok är tankesättet som gör att den kommer att vara aktuell för många år framöver. Grattis om du investerat i ett exemplar, mitt kommer att nu läsas av min 18 åriga entreprenör till son som kommer att hitta många guldkorn.
Tack Holger för att du delar med dig av din visdom. Love Melander, Magic Vision AB
Hitta din egen unika affärsidé – så gör du steg för steg
Priset på boken:
Adlibris: 150:-
Bokus: 150:-
CDON: 149:-
Direkt från förlaget: 89:-