Starta en podcast
Starta en podcast för ett företag, ett varumärke eller som en personlig hobby
Fler människor lyssnar på podd sändningar än någonsin tidigare. När publiken för podcasts fortsätter att växa har det aldrig funnits en bättre tid att dra nytta av det här spännande nya mediet och starta en podcast för ett företag, ett varumärke eller som en personlig hobby.
En podcast-verksamhet tillhandahåller underhållning genom att ladda upp ljudfiler online för lyssnare att prenumerera på. Normalt en podcast genererar pengar till skaparen via annonser. Lyssnare kan också betala för att få tillgång till pågående podcaster, bonusmaterial och extra avsnitt.
Omvandla din podcast till ett företag
Att starta en podcast gör dig inte automatiskt till en affärsman, och din podcast-verksamhet kommer inte att göra sig själv. Men om du tar det på allvar – och det börjar få en publik – kommer din podcast naturligtvis att förvandlas till ett företag som du behöver ta hand om.
Det bästa sättet att veta när du behöver ta nästa steg i utvecklingen är när du börjar samla utgifter (ex. utrustning, studiokostnader, resor, programvara) och när dina intäkter från annonsörer, livesändningar eller externa inkomstkällor börjar göra din podcast mer än en hobby.
Vem är målmarknaden?
En podcast målgrupp kan vara ofta bredd. Eftersom en podcast kan handla om vad som helst är det upp till podd arrangören att bestämma deras nisch. I allmänhet är dock en podcasters marknad den som lyssnar på podcasts. Människor som kör ofta, går promenader eller bara laddar ner podcasts på smarttelefoner. Lyssnare som är benägna att köpa genom e-handel är särskilt lönsamma.
Hur tjänar ett podcastföretag pengar?
En podcaster kan tjäna pengar på flera sätt. Först kan de ha sponsorer. Varje gång en sponsor används betalas ut en ersättning. En podcaster kan också be om donationer. Vissa podcasters ger bort gratis avsnitt och laddar lyssnare för andra avsnitt. Andra kan under tiden erbjuda gratis delvisa shower medan de erbjuder hela shower mot en avgift. Annonser på sociala medier kan också generera pengar, liksom en podcasts webbplats.
Framgångsrika podcasters bygger ofta ett helt varumärke kring sina tjänster och blir produktleverantörer och till och med konsulter. Om en podcaster är väl ansluten i mobil app världen kan de sälja en iPhone-app tillsammans med sin podcast.
Börja med allmän kunskap, även i din nisch. När du får- och utvecklar din relation med din publik blir du mer specifik. Ju mer specifik din podcast är, desto mer uppmärksamhet får du.
Vad är en podcast?
Det enklaste sättet att beskriva en podcast är att det är som ett radioprogram. Istället för att sändas live redigeras dock en podcast och görs tillgänglig för nedladdning. Genom att använda en mjukvara som kallas ”podcatcher” kan användare bläddra och prenumerera på olika podcasts. De får sedan de senaste avsnitten när de släpps, som kan laddas ner eller strömmas till deras enhet när det passar dem.
En podcast är vanligtvis endast ljud, men kan också involvera video. Vill du få koll på det som händer i världen och Sverige just nu är det bara att kolla på nätet. Där hittar du exempel på populära poddsändningar och topplistor. Poddsändningar används ofta som ett sätt att prata om specifika intressen – t.ex. gamla TV-program eller nischhobbyer – liksom för musik, experimentell komedi och andra kreativa ämnen.
Varför ska du starta en podcast?
Identifiera dina podcastmål. Vad är ditt mål eller syfte med din podcast? Här är några vanliga mål för podcasting för att hjälpa dig komma igång:
• Generera potentiella kunder för ett företag
• Bli erkänd som ledande inom en bransch
• Dela ett viktigt meddelande
• Ha kul
Det är bra att skriva ner ditt svar så att du kan hänvisa till det när du utvecklar showens koncept. Som ovan nämnts är podcasts redan ett oerhört populärt medium, och den här trenden kommer att fortsätta. Men de är också ett unikt intimt medium som bygger sammansatta samhällen med lojala lyssnare. Du får chansen att prata direkt med en publik om de saker som mest intresserar dig. Podd sändningar täcker mark som TV och radio aldrig kan nå, vilket innebär att det finns alla chanser att du vet något eller älskar något som ingen annan har täckt.
Vad är målet för din podcast?
Vissa hemföretagare startar podcast för att komplettera sin befintliga verksamhet. För andra, podcast är deras huvudval. Eller kanske är ditt mål helt enkelt att ha en radioradio online som ett hobbyföretag. Allt är acceptabelt, men ditt slutmål dikterar några av de beslut du fattar på vägen.
Vilket ämne kommer du att täcka?
Som de flesta andra affärsidéer är det bästa sättet att välja ditt ämne att begränsa din nisch för att vara unik utan att göra den för begränsad för att stödja en långsiktig utveckling. Till exempel, om du vill starta en hälso- och hälsomatpodcast, välj ett underämne eller en specifik marknad, till exempel eco måltider eller dieter för mammor i medelåldern.
Liksom alla andra hemföretag eller marknadsföringsstrategier kommer du att spara mycket tid och pengar om du satsar på en marknad som vill ha det du erbjuder.
Vad behöver du för att starta en podcast?
Att börja podda behöver varken vara dyrt eller komplicerat. Vill du ta din podcast till nästa nivå behöver du mer utrustning. För det första behöver du bara några saker:
• Mikrofon
• Dator med ljudredigeringsprogram
• Publiceringsverktyg
• Din röst!
En av de stora fördelarna med podcasting är dess tillgänglighet. Många av de mest kända poddsändningarna har sina rötter i sovrum och garage, som sido- eller passionprojekt av unga uppstarts och jobbande komiker. Alla som har lust och lite basutrustning kan skapa och publicera en podcast – men det betyder inte att det kommer att bli bra.
Att välja ditt ämne är det första du måste tänka noga på när du startar en podcast. Podcasting har redan blivit en lite trång marknad. Med många podcaster som varar upp till en eller till och med två timmar är den genomsnittliga lyssnarens tid begränsad. Att bryta in kräver sedan ett väl förverkligat koncept, lite framåtplanering, realistiska mål och gränslös energi för att fortsätta sälja en produkt som kan vara långsam att komma igång med.