Starta ett Bubble Tea café
För många svenskar är bubbelte ett relativt nytt koncept
Efter att ha uppfunnits i Taiwan på 1980-talet har den roliga drinken med ett jätte-sugrör exploderat i popularitet över hela Asien – och över hela världen. Bubble te är så högt efterfrågat globalt att McDonald’s sätter det på menyn i Tyskland.
När du driver ett bubbelte-företag kommer du att ta upp den taiwanesiska drinken hos kunder i en detaljhandelsmiljö. Drycken är oerhört populär i stora delar av Asien och Amerika, men fortfarande i introduktionsstadiet i Sverige. Här finner konceptet ökande acceptans hos en trendsökande yngre publik, särskilt i universitetsmiljöer.
Bubbelte trenden
Bubbelte-trenden är fortfarande relativt ny i Sverige med enorm tillväxtpotential.
Bubble tea (bubbelte), även boba, är en söt tedryck från Taiwan med geléartade kulor av tapioka på botten. Den kan drickas med eller utan mjölk och både kall och varm.
Bubbelte dricks genom ett sugrör som är så tjockt att kulorna följer med när man dricker.
Bubble tea uppfanns på 1980-talet i Taiwan, när en dessert med tapiokapärlor blandades ner i ett glas iste. Drycken, som då kallades pearl milk tea, blev snabbt populär speciellt i sydostasien. De små tapiokapärlorna (”boba”) byttes snabbt ut mot större och drycken smaksattes med frukt och andra smakämnen. Idag finns en mängd olika varianter, men alla innehåller te.
Innan du börjar
Du kanske har märkt att bubbelte branschen de senaste åren har blomstrat. Med stora internationella bubbelte-franchisegivare som gör sitt märke känt över hela världen är det uppenbart att det finns en ständigt växande efterfrågan på dessa skummande och läckra drycker.
Om du är en bubbelte-fan eller helt enkelt är intresserad av att investera i ett företag med en stor potential för tillväxt, kanske du funderar på att starta ditt eget bubbelte-företag.
Så nu är den stora frågan, hur börjar du? I vår artikel får du några användbara steg att följa för att starta din egen verksamhet.
Om du har erfarenhet av detaljhandel eller matservice kan det vara en naturlig fördel. Du bör också ha förmågan att kreativt marknadsföra ett nytt koncept, eftersom många av dina potentiella kunder inte kommer att vara medvetna om vad bubbelte är.
Utveckla konceptet för ditt café
När du väl har bestämt dig för ett grundkoncept är det dags att välja ett namn och utveckla en varumärkesidentitet. Spendera lite tid på att undersöka konkurrenter och hitta ett sätt att skilja ditt café från deras. Undersök den målgrupp de lockar och hitta ett sätt att skilja ditt varumärke från deras.
Kom med en logotyp och designkoncept som är tillräckligt mångsidiga för att användas i alla dina varumärken. Din logotyp måste kunna fungera bra på din webbplats, ditt skyltfönster, dina dryckeskoppar av plast etc.
Välj en bra butiksplats
Att hitta en bra plats är ett viktigt steg i att starta ett café. Som ofta är det en fördel att välja ett livligt område med hög trafik och gott om parkeringsplatser.
Ditt beslut om placering kommer delvis att baseras på ditt koncept. Om du planerar att ha ett café med sittplatser då vill du ha ett läge med gott om parkeringsplatser samt enkel åtkomst till fots.
Demografi är också viktigt. Enligt undersökningar funkar bubbelte caféer ofta bra nära högskolor. För vissa företagare kan en mobil variant och bubbelte bil vara mest meningsfull, så att du kan köra till evenemang, festivaler och andra platser för att erbjuda dina produkter.
Skriv en affärsplan
Att ha en genomtänkt affärsplan kan hjälpa dig genom flera aspekter i uppbyggnaden av din verksamhet. Det här dokumentet kan inte bara fungera som en strategisk färdplan för dig, det kan också hjälpa dig i kontakt med banker, sponsorer och leverantörer så att du bättre kan nå dina mål. Eftersom detta spelar en viktig roll i skapandet av ditt företag, se till att varje komponent i din plan fungerar bra med varandra. Kom ihåg att vara förberedd och professionell och visa potentiella investerare att du vet vad du gör.
Hitta finansalternativ
Beroende på din plats och den aktuella produktmixen kan du spendera så lite eller så mycket på startkostnader. Grunderna inkluderar gas- eller elspis, mixer, omrörare, skakkoppar, förseglingsmaskin, kylskåp och ismaskin. Det mesta av denna utrustning kan köpas online. Den låga kostnaden kan innebära att man lägger till begagnad utrustning i en del av en befintlig butik som kan sälja bakverk, kakor, smoothies, kaffe, böcker, presenter och souvenirer osv.
Kom ihåg att du vill hitta en plats där din publik hänger. Det kan vara en college-campus eller en liknande ung och livlig miljö. Hyra tenderar att vara dyr på sådana platser. Vill du ha en kiosk eller en upphämtning eller sittning? Kommer du att servera andra livsmedel eller drycker? Allt detta kommer att påverka din hyra.
Ingredienser och start lager kostar också. Detta inkluderar te, mjölk, frukt, smakpulver mm.
Logoutveckling, skyltning och marknadsföringsmaterial är också en kostnad. Detta kan inkludera allt från att skapa din logotyp till att köpa butiksskyltar och producera visitkort, flygblad och annan försäljnings- och marknadsföringsmaterial.
Detta är början på en artikel som vi publicerar med tillstånd från 1000 affärsidéer. Här kan du läsa hela artikeln.