Starta ett turistföretag
Turismen är en kreativ bransch
Det handlar om att skapa minnesvärda upplevelser för besökaren och göra deras drömmar verkliga. Turismen är också en bransch som är beroende av samverkan och partnerskap. Det finns många olika typer av aktörer i turistnäringen – hotell, sevärdheter, resebyråer, sightseeingturer, äventyrsanläggningar, för att bara nämna några.
Turistföretag kombinerar ofta sina produkter och tjänster med andras för att ge besökarna en komplett paketupplevelse. Många av dem deltar i kooperativa marknadsföringsprogram och andra gemensamma aktiviteter, ofta genom branschorganisationer.
Du kanske redan vet vilken typ av turism du vill starta, eller kanske vill först utforska vilken verksamhet bäst passar dig. Oavsett, att starta en turistnäring är inte annorlunda än att starta någon annan företagsverksamhet. Du behöver tydligt identifiera vilken typ av verksamhet du vill utveckla, undersöka din marknad och skriva din affärsplan. Din vision kommer att utgöra grunden för din affärsplanering.
Att vara turistentreprenör
Turistföretagen paketerar upplevelser. Din uppgift är att förhöja upplevelsen genom bra service och hög kvalitet på boende och mat. A och O för företag inom turism är tillgänglighet och attraktionskraft. En trend är att starta livsstilsföretag, till exempel att öppna hotell på landet för att man själv vill bo där eller starta fisketurism för att man själv är intresserad av fiske.
Livsstilsföretagare brinner ofta för det de gör, men du bör ställa dig frågan vad kunderna vill ha. Det kanske inte räcker med besökare från närområdet. De kanske måste locka besökare från utlandet också.
Varumärken är viktiga men kan lika gärna vara namn på platser. Ystad har blivit en plats som betyder något för människor som läst Henning Mankells böcker om kriminalkommissarie Kurt Wallander. Samma sak sker på Södermalm i Stockholm där guidade turer erbjuds på flera språk för de som vill uppleva miljöerna i Stig Larssons deckare.
Innan du börjar
Skaffa den senaste och korrekt information om alla aspekter av turistprodukt och bransch du är intresserad av. Titta noga på branschen och dina konkurrenter. Identifiera potentiella marknader och kunder, efterfrågan och acceptabel prissättning för produkt.
Definiera vad som gör ditt företag unikt, samtidigt dra lärdom från befintliga företag. Utmana dig själv med frågor, till exempel: Har jag säsongsbetonad verksamhet? Hur ska jag betala räkningarna i lågsäsong? Kommer jag att behöva anställa personal? Hur många? Heltid eller deltid? Vilka färdigheter behöver dem?
Utveckla en budget. Se över dina utgifter och beräknade intäkter för att säkerställa att ditt företag kan vara lönsamt på lång sikt.
Resemarknaden
Privatresemarknaden omfattar både individ- och gruppresemarknad.
Oberoende resenärer är en växande grupp i hela världen, folk som vill utforska nya platser på egen hand utan att begränsas av gruppresor. Oberoende turister kan i förväg köpa en planerad färdväg som innehåller en hyrbil, boende, flygresor och aktiviteter på flera platser. Eller de kan köpa en flera dagar långt destinationspaket för en semester centrerad på skidor, golf, äventyr eller en stad eller semestervistelse. Eller de kan helt enkelt boka enskilda resetjänster, antingen i förväg eller när de är på plats
Gruppresenärer är de som reser på en organiserad tur som ofta leds av en vägledare. Transport och logi ingår i allmänhet i paketet, tillsammans med några eller alla måltider, och besök till sevärdheter och evenemang. Det finns många olika typer av gruppresenärer, från seniorer grupper till skolgrupper och grupper med särskilt intresse såsom trädgårdsklubbar, fågelskådare och äventyrare.
Företagsmarknaden inkluderar besökare som reser till olika destinationer för affärsmöten, eller att delta i en konferens, konvention eller kongress. Ibland kommer de som en grupp, men ofta de reser självständigt till destinationen och sedan mötas som en grupp. Dessutom en del av den företagsmarknaden fokuserar på teambuilding och workshops.
Utveckla din produkt
För att utveckla din produkt eller företag, måste du förstå den marknaden du vill rikta dig på, liksom studera efterfrågan på din produkt. En grundlig marknadsundersökning kan spara värdefull tid och pengar i det långa loppet.
Din undersökning utformas för att definiera ditt viktigaste kundsegment och de försäljningskanaler som du kommer att använda för att få ut din produkt till din målgrupp.
Beroende på ditt företag, följande är några av de frågorna att tänka på:
- När ska kunden resa?
- Hur mycket de spenderar på semester?
- Vad är den genomsnittliga längden på deras besök?
- Vilka typer av aktiviteter de föredrar?
- Vill de ha en heldag av aktiviteter eller bara en timme eller två?
- När ska de planera och boka sin semester?
- Hur de bokar sin semester?
- Hur kan de resa till din destination?
Beroende på vilken typ av turism verksamhet du startar, du kan ofta kombinera flera tjänster och komponenter – till exempel boende, aktiviteter, sevärdheter, mat och transporter – för att skapa en mängd olika intressanta och unika paket. Så få som två komponenter kan utgöra ett paket. Paketet kan vara olika långt från en timme till flera dagar.
Prissättning
Det är viktigt att prissätta dina produkter och tjänster rätt så att du kommer att vara konkurrenskraftig och locka till sig kunder, samtidigt som du måste e till att din verksamhet genererar tillräckliga inkomster. För att fastställa ett ungefärligt pris bör du först avgöra vad det kostar för dig att leverera den upplevelse du vill sälja, och sedan lägga på önskad vinst.
Att marknadsföra ditt turism företag utanför regionen, kommer sannolikt kräva stöd av researrangörer eller resebyråer. För att få deras stöd, var beredd att betala dem en provision.
Marknadsföring
När du är redo att ta produkten till marknaden, är den stora frågan, hur du ska marknadsföra din produkt till konsumenter? Din marknadsföring och försäljningsplan bör identifiera de marknader som du vill rikta dig in på, och de bästa försäljningskanaler för att nå ut dit. Dessa kan omfatta internet, researrangörer, resebyråer eller marknadsföring direkt till konsumenten.
Du måste också förbereda effektiva marknadsföringsmaterial och identifiera de säljaktiviteter som du kommer att behöva utföra. Exempel på vad du kan behöva är: online-annonsering, sociala medier, broschyrer, hemsida, pressmeddelanden, bilder av din produkt och destination, närvaro på mässor och marknadsplatser. Dessutom medlemskap i turistorganisationer eller branschorganisationer. Att arbeta i partnerskap med marknadsorganisationer eller andra turistföretag kan öka effektiviteten i din marknadsföring. Researrangörer, resebyråer, destinationsförvaltare och resemedier alla har värdefulla erfarenheter och etablerat rykte inom turistsektorn. Ett samarbete med dessa organisationer kan hjälpa din nya verksamhet skapa trovärdighet.
Att utveckla en egen webbplats är också en bra investering för din turistnäring. Din webbplats ska ge intressant, korrekt och aktuell information om din produkt och visa upp attraktiva bilder för att locka kunder. Internetbokningstjänster som erbjuds av olika förmedlingsföretag och andra organisationer ger dig ett annat sätt att visa upp din produkt till konsumentmarknaden. Internet är inte begränsad till någon marknad och med deras service får du möjlighet att nå en global publik, till rimligt pris. Precis som med researrangörer, dessa tjänster kräver att du betalar en provision på bokningar som görs via dem.
Marknadsplatser och branschmässor är forum där turistföretag, produktleverantörer och branschorganisationer kan träffas ansikte mot ansikte med internationella researrangörer, flygbolag och resemedier. Marknadsplatser ger dig möjlighet att introducera nya turistprodukter, utforma nya turer och resvägar, hålla sig uppdaterad på marknadstrender, och förhandla om nya affärer.
Även med en effektiv webbaserad reklam, kan det också vara nödvändigt att producera tryckta broschyrer och andra trycksaker. Broschyrer kommer i allmänhet att nå den lokala marknaden, ex. besökare till regionen som stannar för att köpa resor och turistinformation. Broschyrer kan också distribueras via direktreklam, privata distributionstjänster, och broschyrställen på platser som färjeterminaler och flygplatser.
Denna artikel är publicerad med tillstånd från 1000affärsidéer. Besök den sajten – där finns massor av kul och annorlunda affärsidéer.