Starta Gym för speciella grupper
Gym för speciella grupper
Att starta ett gym kan vara en liten nischad satsning eller en större verksamhet med ett komplett utbud. Detta är en tuff bransch och dina chanser därför ökar om du väljer att satsa inom ett speciellt marknadssegment. Kvinnor eller män, privatpersoner eller företag, unga eller gamla, rika eller fattiga, tjocka eller smala – vem skall du satsa på?
Inledning
Här kommer första misstaget du kan göra nämligen att svara alla. Det är i princip omöjligt att få till ett gym där ”alla” känner sig välkomna än mer omöjligt att du skall kunna bygga upp en organisation som kan erbjuda program som passar ”alla”. Lägg i stället mycket tid på att få fram er primärmålgrupp där din fokus skall ligga.
På en traditionell träningsanläggning både för män och kvinnor finns idag 4 olika segment (och i vissa segment kan det finnas minst två nivåer). Det gäller att bestämma var man vill verka.
Hög kvalité och full service
Dessa koncept bygger på mer ”lyx” i sin design och de tjänster som erbjuds. Lokalerna är inte så stora men konceptet är väldigt personalkrävande.
Bra kvalité och full service
Detta är de traditionella koncepten som kända kedjor står för. Det finns bemanning hela tiden, oftast öppet över 80 timmar/vecka och med en stark produkt kring gruppträning. Lokaler på 1 500 – 3 000 kvm och fortfarande väldigt personalkrävande.
Okey kvalité och semi service
Dessa klubbar erbjuder en okey lokalstorlek och oftast fin design med ett brett utbud (ibland med begränsningar inom gruppträning) men man håller nere på sin största kostnad d.v.s. personal. Det finns inte bemanning hela tiden men merparten av tiden, exempelvis mellan 40 – 55 timmar/vecka. Tillgängligheten är dock stor då medlemmarna kan träna i gymmet på icke bemannade tider genom att komma in genom speciellt dörrlås.
Begränsad kvalité och begränsad service
Det är detta vi kallar ”budget”. Här begränsar man verkligen bemanningen och har oftast bara personal mellan 16.00 – 20.00 måndag – torsdag. Detta blir 16 timmar per vecka. Sen finns det även oberoende personliga tränare som vistas i lokalen samt städpersonal. Det är mänga män av den yngre generationen som väljer detta alternativ.
Hitta din nisch
När du vet vilket segment du vill agera på gäller det även att bestämma din profil. Just nu ser vi i branschen för träning och hälsa följande profiler (och ibland en kombination av nedan) som etableras:
- Klassiskt fitness center – primärkund på de som redan är ”frälsta” och som vill satsa rejält på att utveckla sin fysiska förmåga.
- Familjecenter – precis som det låter, här satsas det på ”hela familjen”.
- Hälsoklubb – tänk hälsa och träning både för kropp & själ.
- Kvalitetscenter – förhållandevis ”dyrt” pris med mycket personliga tjänster och hög servicenivå. Eventuellt med en nedre åldersgräns.
- Rock n roll center – lite yngre, trendigare center eventuellt med åldersgräns. Eventuellt med en övre åldersgräns.
- Rehab fitness – har egna fysioterapeuter på plats och samarbete med läkare, vårdcentraler och företagshälsovården.
- Tydlig nisch – Mindre lokaler med en tydlig målgrupp typ träning och hälsa endast för kvinnor, endast personlig träning, endast yoga & pilates, bara för dig som är 55 år eller äldre.
- Budget gym – Hög tillgänglighet, begränsad service och ett lågt pris.
Komma i gång
Du kommer att finna det lättare att driva ett gym om du älskar fitness själv. Om du är en kvalificerad personlig tränare eller har annan fitness erfarenhet så kommer det att vara en stor fördel. Men detta är inte nödvändigt, om du inte gillar fitness personligen så kanske du vill anställa människor som gör det.
En utåtriktad personlighet är en annan viktig egenskap för ett gym ägare som du behöver för att ständigt marknadsföra dig själv och ditt företag till nya kunder.
Bestäm en plats för att öppna gym, helst i ett område nära ett mycket trafikerat område för att lättare marknadsföra ditt företag. Ditt gym bör vara i ett område som är lätt att nå och har tillräcklig stor parkering för dina kunder.
För att starta ett gym, måste du först skaffa de ekonomiska resurserna för att köpa nödvändig träningsutrustning. Köp maskiner såsom motionscyklar, roddmaskiner, vikt maskiner, fria vikter och se till att du har rätt mängd utrustning så att du inte kommer att ha människor som väntar för länge med att använda varje typ av utrustning.
Lär känna din nisch! Många nischade gym erbjuder en rad andra bekvämligheter och stödtjänster speciellt riktade till deras demografiska målgrupp.
Erbjud kampanjer och erbjudanden till dina kunder och blivande medlemmar.
Denna artikel är publicerad med tillstånd från 1000 affärsidéer. Besök den sajten! Där finns mängder av kul affärsidéer.