Starta städföretag – några nackdelar
Här kommer några nackdelar med att starta städföretag
- Om du startar städföretag kan jobbet under vissa perioder vara krävande och pressande. En professionell städare eller en person som ansvarar för en städverksamhet bör vara tålig, ha god fysik och gott psyke. För att undvika stress och oförutsedda händelser gäller det att planera städuppdragen på ett professionellt sätt. Därför innehåller denna bok en hel del om detta.
- Kraven på att genomföra städuppdrag inom en minimal budget och med en pressad tidplan kan ibland göra det svårt att hinna med att skapa det slutresultat som du är nöjd med. Uppdragsgivarens krav och önskemål kan dessutom vara helt orealistiska. Det svåraste med starta städföretag är att lära sig att i sådana situationer säga nej. Det händer alltför ofta att folk i serviceyrken har svårt att säga nej till ett uppdrag vilket är olyckligt för alla, för dem själva, för uppdragsgivaren som blir missnöjd och för branschens rykte.
- Om du startar städföretag som ska jobba med städning för kontor och andra kommersiella lokaler innebär det i allmänhet att du behöver engagera fler personer, det krävs avancerade och dyra maskiner och du kommer att få vänta på att företagen betalar dina fakturor. Allt detta tär på ditt kassaflöde så i denna typ av städverksamhet kan startkostnaderna vara en nackdel.
- Det finns konkurrens från företag som erbjuder städtjänster för låg kostnad. Det finns dessutom konkurrens från oseriösa städföretag och enskilda städare som undviker arbetsgivaravgifter, skatter, sociala avgifter etc. Jag återkommer senare i denna bok hur du kan bemöta denna typ av konkurrens.
- Inom städverksamhet måste man ofta följa uppdragsgivarens krav. Man måste ställa upp när uppdragsgivaren vill. Detta kan du bäst bemöta med en pedagogisk insats. Använd de argument som finns i en annan artikel på denna sajt för att tala om för uppdragsgivaren hur ett städjobb bör planeras. Då kommer han att få större förståelse för kvalitet, tider och kostnader.
- En person som har startat städföretag, som både städar själv och som är ansvarig för att hela tiden se till att man har jobb framöver, måste alltid tänka på att skaffa nya uppdrag. Det gäller även när man är som mest engagerad i ett pågående städjobb. Man måste planera för att man har något som kommer efter varje avslutat uppdrag. Många kan känna sig stressade av detta och jag kommer senare i denna bok att ge många tips om du kan agera för att skaffa nya och lönsamma och förhoppningsvis spännande uppdrag.
- Att starta och driva ett städföretag innebär så mycket mer än att bara kunna städa. Du måste lägga ner tid och tankearbete på en affärsplan, fundera igenom din servicepolicy, skriva offerter, jobba med marknadsföring och att anställa personal. Många tycker att detta är en intressant del av jobbet – andra kan tycka att det är jobbigt.
- När du startar städföretag är ditt städföretag är naturligtvis okänt när du sätter igång. Det tar tid och det krävs mycket jobb att bygga upp en säker och bra kundkrets.
Tänk igenom ovanstående punkter noga med utgångspunkt från din egen situation och dina önskemål på din karriär. Ska du satsa på en städkarriär eller inte?
Om du satsar på att starta städföretag – hur ska du då minska nackdelarna så att det blir ditt drömjobb? Jag hoppas att du hittar många tips om detta i den här boken.
Gillar du kortfattade tips och råd av den här typen som går rakt på sak? Då tror jag att du också gillar den här boken: