Skapa systematisk uppföljning av dina kunder
Så skapar du systematisk uppföljning av dina kunder
Gör alla systematiska uppföljningar snabbt! När du i ett telefonsamtal, vid en lunch eller i ett mingel fått en fråga eller ett tips om att ta reda på något. Följ upp och återkom med ett svar så snart du kan! Gör din systematiska uppföljning när frågan fortfarande känns aktuell för din kontaktperson. Hur många gånger har det inte hänt att man är alltför ambitiös med att ta reda på alla fakta innan man återkommer och då har den presumtiva uppdragsgivaren glömt hela saken eller löst sina problem på annat sätt.
Gör det till en vana att alltid skicka kopior eller särtryck av intressanta artiklar, tips om kommande radio- eller TV-program, tips om kommande seminarier eller konferenser eller intressanta webbsidor som berör ditt och din kontaktpersons intresseområden. Har du själv skrivit en artikel så är det självklart att du skickar särtryck av denna till dina kontakter. Det är en utmärkt form av systematisk uppföljning.
Tala om resultat, inte tjänster! Det är resultatet för kunden som räknas. Hur mycket tid och pengar kan kunden spara på att anlita ditt företag? Betona nyttan och kvaliteten för uppdragsgivaren.
Var inte rädd för att avsluta ett samtal med en obesvarad fråga. Försök inte vara duktig genom att lösa alla problem på en gång. En obesvarad fråga ger anledning för dig att återkomma med systematisk uppföljning: ”Jag har funderat på det vi pratade om i går och har följande förslag till lösning…!”
När kunden är nöjs
Det händer ofta att en kund uttrycker att han eller hon är nöjd med det jobb som har utförts. Men det är sällan som kunden på eget initiativ för dessa positiva ord vidare. När en kund beskriver att man är nöjd ska du inte vara rädd för att rakt på sak fråga: ”Får jag använda det du nu sa till andra presumtiva kunder och hänvisa till dig?” De allra flesta kommer att säga ”ja” till ett sådant förfarande och t.o.m. känna sig stolta.
Håll god kontakt med andra intressenter inom ditt intresseområde. Jag känner många leverantörer av olika servicetjänster som får sina flesta kunder genom att hålla god kontakt med andra specialister inom området. Man ger och får tips och man hjälper varandra med tjänster och gentjänster och skapar därigenom en systematisk uppföljning.
Ge dig tid att då och då slå dig ner tillsammans med dina uppdragsgivare eller kunder för att diskutera vad han eller hon anser fungerar bra och vad man anser kan förbättras. Ställ frågor om hur man ser på ert samarbete, vad man anser om slutresultatet och om man har idéer om hur det skulle kunna fungera ännu bättre. Frågorna är enkla och självklara. Poängen är att kunden och du avsätter tid för att diskutera detta. Man skapar en långsiktig relation och en systematisk uppföljning, man klarar upp eventuella problem och det leder ofta till mer jobb.
De viktigaste kunderna är således dina nuvarande kunder. De kan bli dina återkommande beställare, de kan ge dig referenser och ge tips om dig inför andra som har behov av dina tjänster.
Allt detta behandlas i denna bok:
Boken ”Starta eget företag snabbt och lönsamt” innehåller konkreta och beprövade tips och råd om hur du
- skaffar kunder utan att det kostar något
- gör din hemsida själv på smartaste sätt
- du får kunder med nyhetsbrev
- sköter din marknadsföring på sociala medier på en kvart om dagen
- skriver offerter som ger jobb
- tar rätt betalt
- prisförhandlar med framgång
Den innehåller också beprövade tips om hur du
- kan sänka din skatt
- länkar till sajter där du kan lära dig mer
- undviker de vanligaste sju misstagen
- du utgår från en färdig affärsplan i boken för att göra din egen
- finansierar starten
- använder dig av en bokens kompletta checklista för att starta företag
- får ditt företag att växa
Har du redan den boken? Beställ ett ex. till någon god vän.
Klicka på titeln så kan du läsa mer om boken ”Starta eget företag snabbt och lönsamt”
Pris:
Bokus 119:-
Adlibris 119:-
CDON.COM 119:-
Hos oss 96:-
Nu finns den även som ljudbok för 68:- på Adlibris. Klicka här
Läsarna tycker om boken:
En fantastiskt bra och lättläst bok!
Denna passar mig alldeles utmärkt nu när jag håller på att starta upp mitt företag. Det är en bok jag kommer att öppna och läsa lite då och då när jag behöver lite bra tips.
Jag kan verkligen rekommendera den!
Rozanna LJ
All nödvändig information på ett ställe
Lättförståelig bok som täcker allt du behöver veta och lite till.
Det här är inte en bok du läser en gång och lägger undan, den är packad med praktiska tips så du kommer hitta anledningar att gå tillbaka till den flera gånger.
Om du funderar på att börja eller precis börjat driva företag så rekommenderar jag den starkt. Köp den, det är en bra investering!
Robert Österman
Läs om boken och beställ den här.