Ta rätt betalt som konsult
Nio olika sätt att ta rätt betalt som konsult
Det är viktigt att du tar rätt betalt som konsult. Konkurrera inte som konsult genom att dumpa dina priser. Då kommer du inte ha råd att utveckla dig själv och ditt företag. Du kommer då inte att kunna leverera tillräcklig kvalitet. Du tvingas kanske i nästa konsultuppdrag att ta ännu mindre betalt. Du hamnar i en nedåtgående spiral.
Satsa i stället på en uppåtgående spiral som konsul t. Ta tillräckligt betalt och lär dig olika sätt att ta betalt som konsult. Då kommer du kunna utveckla din kunskap. Då kan ta ännu bättre betalt och fortsätta din utveckling på olika sätt så att du verkligen blir professionell som konsult.
Tänk redan från början på att det är viktigt att du håller isär din privata ekonomi från den som har att göra med din verksamhet. Det blir mycket lättare när du ska betala skatt och det hela kommer att kännas mer professionellt. Har du ett aktiebolag är det absolut krav.
Det är viktigt att du gör en budget för din verksamhet, dvs. hur du tror att inkomster och utgifter kommer att bli under ett år. Dessutom är det nödvändigt att du gör en budget för varje enskilt uppdrag. Om du gör det till en vana så är det både lätt och faktiskt rätt kul att både göra en budget. Sedan bör du följa den genom hela uppdraget. Skriv sökorden ”gratis budgetmall företag” på Google och du kommer få fram ett flertal olika mallar att välja bland.
Olika sätt att ta betalt inom konsultbranschen
Inom konsultbranschen kan du jobba på några olika sätt:
- Du kan jobba som en oberoende konsult och då säljer du din egen tid
- Du kan vara anställd på ett konsultföretag
- Du kan jobba ”in-house” som konsult och samtidigt vara anställd i ett större företag.
I det första fallet ersätts du av uppdragsgivaren.
I de båda övriga fallen har du vanligen en lön som anställd, ibland kopplat till någon form av bonus eller incitament.
Många tycker att det är obekvämt att diskutera priser och ta betalt för det uppdrag som man utför. Det finns en rad olika sätt att få ersättning för det arbete du gör. Här följer nio olika sätt och du kan naturligtvis kombinera flera olika sätt. Jag beskriver metoderna med utgångspunkt från att du tar betalt från den organisation eller den person som är din uppdragsgivare.
- Löpande räkning, dvs. ett visst arvode per timme eller per dag. Utöver detta arvode tillkommer kostnaderna för de utlägg som du gör. Utläggen kan avse resekostnader, traktamente, kopieringskostnader eller tryckkostnader för mångfaldigande av dina rapporter etc. Vidare tillkommer moms, mervärdesskatt, f.n. 25 %, uppe på alltsammans.
- Fast pris för din insats innebär att du får betalt med en klumpsumma för ditt arbete. Denna form brukar man använda då uppdraget går att precisera relativt väl. Många beställare gillar det här sättet att betala. Beställaren tar ingen risk och ser genom detta även ett sätt att hålla styr på sin egen organisation så att inte diskussionerna om olika tänkbara idéer pågår för länge. Om du har möjlighet att ge ett fast pris så ger det en professionell image vilket kan leda till följduppdrag.
- Löpande räkning med tak. Metoden innebär att du får betalt per timme eller per dag upp till ett på förhand överenskommet takpris. Detta är för dig som konsult den sämsta. Du kan förlora om dina kostnader hamnar ovanför ”taket” men du har inget att vinna.
- Löpande räkning med budgetpris. Uppdragsgivaren kan begära ett s.k. budgetpris. Risken med denna metod är att den som utför uppdraget uppfattar termen ”budgetpris” som en ungefärlig kostnadsuppskattning medan uppdragsgivaren menar att det är en budget för hela projektet som inte får överskridas. Om man använder sig av denna metod är det viktigt att båda parter är tydliga med vad man lägger in i begreppet budgetpris.
- ”Success fee” är ovanligt inom konsultvärlden men kan användas i de fall där resultatet av uppdraget går att mäta. I dessa fall kan arvodet bestå av ett ordinärt arvode plus ett extra arvode om mätresultaten visar att man nått eller, ännu bättre, överträffat ett på förhand definierat mål.
- Lön plus procentuellt påslag. Metoden innebär att konsulten informerar beställaren om vilken lön han eller hon har och på lönen per timme läggs ett procentuellt påslag. Denna metod anses vara förlegad. Det är en kvarleva från den tid då Byggnadsstyrelsen fanns och satte många normer inom teknisk konsultverksamhet i Sverige, bl.a. denna debiteringsform.
- Incitament eller bonus av olika slag. Det finns många olika sådana metoder och här är uppfinningsrikedomen stor. Ett sätt kan vara att om projektets slutkostnad hamnar under uppsatt budget så delar konsulten och uppdragsgivaren på skillnaden. Om slutkostnaden överstiger budget, så står man gemensamt för förlusten i proportioner som man kommit överens om innan man satte igång.
- ”Back room selling”. En bra metod för konsulter att marknadsföra sig är att hålla föredrag och delta aktivt i seminarier av olika slag. Detta kan då kombineras med att konsulten som håller föredraget i samband med sin presentation säljer böcker som han själv eller någon annan skrivit, säljer sitt föredrag på DVD eller CD eller säljer ett kompendium, s.k ”lecture notes”, som sammanfattar innehållet i föredraget.
- ”Konsult att hyra”. När det uppstår en vakans inom en organisation eller ett företag kan en konsult ibland hoppa in på olika sätt och för ett tim- eller månadsarvode fungera som vikarie tills man lyckats ordna en permanent lösning.
Den främsta anledningen att jag gjort denna lista är egentligen bara att du som konsult ska kunna vara flexibel på olika sätt i diskussionerna med en kund. Några av metoderna skapar dessutom en relation mellan kund och konsult där båda kan bli vinnare.
I e-boken om att starta eget som konsult får du råd och tips om att ta betalt på rätt sätt
Erbjud dina kunskaper som konsult
Vilken specialistkunskap du än har så kan du erbjuda dina kunskaper som konsult. Marknadsför dina expertråd som konsult. En författare kan ge råd till andra som funderar på att börja skriva. Har du startat eget inom en speciell bransch kan du ge konsultråd till andra som vill in i samma bransch. Är du skicklig på att presentera dina tjänster eller produkter kan du t.ex. bli konsult i presentations- och säljteknik. Driver du en antikaffär kan du erbjuda att du, som konsult, värderar delar av ett bohag osv. Möjligheterna är enorma.
Klicka här! Praktiska och beprövade råd hur du lyckas.