Tänk på detta i din marknadsföring som konsult
Några tips för din marknadsföring som konsult
Aktuell lista på referenser
Håll din lista på referenser ständigt aktuell. Se till att du håller nödvändiga kontaktuppgifter aktuella till dina referenspersoner. Informera alltid en referensperson innan du ger ut ett namn som referens – en naturlig del i din marknadsföring som konsult.
Samla betyg, intyg och andra dokument
Se till att du får skriftliga bekräftelser, intyg eller betyg på kurser, seminarier eller andra aktiviteter som du deltar i. Håll ordning på dina tackbrev, rekommendationsbrev, visitkort från dem som kan rekommendera dig, tidningsurklipp och foton som berättar om vad du varit engagerad i. Skapa en särskild file i din dator där du samlar alla uttalanden om din verksamhet som du får via mejl, brev och tidningsartiklar. Det är en del av din marknadsföring som konsult.
Skapa en adresslista för att skicka ut din pressrelease och lär känna mediafolket
Se till att du har en uppdaterad lista på adresser till journalister m.fl. dit du kan skicka din pressrelease när det händer något spännande inom ditt företag. Svara på frågor från media, ge information och skapa relationer.
Uppfinn inte hjulet en gång till
Du behöver inte hitta på alla nya metoder för din marknadsföring som konsult. Kolla hur företag gör inom andra branscher än den där du själv jobbar och se vad du kan lära dig av det. Lägg märke till hur många företag som i dag rekryterar nya medarbetare från helt andra branscher. Det sker helt medvetet för att just få erfarenheterna av hur den andra branschen lyckats så bra.
Klicka här! Praktiska och beprövade råd hur du lyckas.