Tävlingar på sociala medier för att få fler kunder och besökare
Tävlingar för att få fler kunder, besökare och fler ”gillanden”
Att ordna tävlingar på sociala medier är en effektiv metod att skapa adresslistor, listor på de som gillar en sida och eller listor på alla som är intresserade av samma specialområde som du. Du kan dela ut priser, som är virtuella eller verkliga, i utbyte mot att besökaren ger dig sin e-postadress. Det finns undersökningar som visar att inte mindre än 40 % av alla de som gillar en företagssida gör det för att man har fått något i utbyte – rabatt eller någon form av gåva gratis. Det finns tydliga regler för vad du och ditt företag får göra, respektive inte får göra när det gäller att ordna tävlingar på sociala medier t.ex.på Facebook. Här kommer en del av detta.
Detta får du som företag göra:
Skapa en tävling som befinner sig på er sidas tidslinje eller i en applikation.
Låta användare delta i en tävling genom att ladda upp bilder, skriva inlägg/kommentarer samt gilla inlägg/kommentarer på er tidslinje.
Använda Likes som en röstningsfunktion.
Be användare hitta på ett nytt produktnamn, svara på en fråga eller ge något annat utvecklingsförslag och utse en vinnare som skapat det bästa bidraget.
Be användare dela ett inlägg, men detta får aldrig vara ett krav för att delta eller på något annat sätt ge användaren en fördel i tävlingen.
Meddela vinnaren av en tävling via ett inlägg på er tidslinje.
Detta får du som företag inte göra:
Kräva att användare delar inlägg (eller andra objekt) med sina vänner för att delta i en tävling.
Kräva att användare taggar sig i en bild för att delta i en tävling.
Anordna tävlingar där slumpen avgör vem som vinner. Tävlingar av svenska företag måste fortfarande följa Svenska Lotterilagen.
Du kan förstärka dina gratisaktiviteter med annonsering
Det finns goda möjligheter för dig som företagare att annonsera på Facebook. Jag beskriver inte tekniken hur man gör detta i denna bok eftersom det inte är en marknadsföringsmetod som är gratis. Är du intresserad av detta så hittar du värdefull information på Facebooks eget hjälpcenter. Anledningen att jag tar upp denna möjlighet här är att du naturligtvis kan förstärka dina gratisaktiviteter på Facebook med annonsering.
Det bästa sättet att lära sig använda Facebook och andra sociala medier
Sätt bara igång. ”Learning by doing” är den bästa skolan för sociala medier. Det går lätt och det är oftast ofarligt att pröva sig fram för att du ska se vad som fungerar för dig och för din verksamhet. Var orädd – gå in på Facebook direkt och bli aktiv! Något du kan pröva är att ordna tävlingar på sociala medier. Sedan kan du lägga av om du finner att det inte passar dig.
Vill du snabbt lära dig mycket om gratis marknadsföring? Kika då på den här boken
Klicka här så kan du tjuvläsa lite i boken och beställa den om du vill.