Tidsbrist oroar företagare mest
Med rätt åtgärder kan man lindra oron över tidsbrist och i stället bli mer effektiv
Jag citerar följande från Dagens Industri:
En ny undersökning visar vilka två stora orosmoln som plågar företagare mest. Det är ekonomi och tidsbrist.
Men med rätt åtgärder kan man lindra oron och i stället bli mer effektiv, säger Günther Mårder, vd för Företagarna.
• Ekonomi och tidsbrist är det som oroar småföretagare mest, visar en undersökning som Svea Bank låtit göra, där 1.000 ägare och vd:ar på företag med som mest 49 anställda och minst en halv miljon kronor i omsättning svarat.
• Ungefär 7 av 10 småföretagare oroar sig över dels företagets ekonomi och dels tidsbrist. Betydligt färre oroar sig för den egna privatekonomin, missnöjda kunder eller att misslyckas.
• Många signaler pekar mot att vi kan vara på väg in i en period med svagare ekonomisk utveckling. Hans råd är därför att försöka rensa en vecka i kalendern under vintern från alla måsten, och ägna tiden åt förutsättningslösa möten med anställda, kunder och leverantörer. Det går inte att skylla på tidsbrist.
• ”Under de samtalen ska man bara prata om hur man realiserar mer potential eller minskar riskerna. Det blir ett slags strategi- och innovationsmöten. Det brukar ofta vara det som blir lidande i det lilla företaget”, säger han.
• Kanske kan man då som produktleverantör hitta öppningar för att även sälja tjänster kopplade till produkten, och ett tjänsteföretag kan tvärtom fundera på möjligheten att även bli återförsäljare av en vara som ligger till grund för tjänsten.
(Källa: Di.se, Jenny Petersson 4 nov 2019). Här finns hela artikeln.
Boken ”Starta eget som konsult” handlar bl.a. om möjligheten för produktleverantörer att även sälja tjänster. I boken beskrivs steg för steg hur du startar eget som konsult – och blir framgångsrik. Ett axblock ur innehållet:
• Så skaffar du uppdragsgivare så fort som möjligt
• Så slipper du konkurrens och diskussioner om priser
• Så sköter du din marknadsföring utan att det kostar något
• Så gör du för att snabbt få din konsultverksamhet lönsam
• Så tar du rätt betalt
• Så utvecklar du det viktigaste för din konsultverksamhet – dig själv
• En komplett checklista för att starta ditt konsultföretag
Och marknadsföring när man har tidsbrist
Adlibris 121:-
Bokus 121:-
CDON 121:-
Direkt från förlaget 96:-
Klicka här för att komma till förlaget
Här är några som har haft nytta av denna bok:
En bok som är ett måste
Som nyutbildad ekonom och har funderingar på att bli egen är denna bok ett måste i bokhyllan. Tipsen är otroligt matnyttiga och kommer verkligen ta till mig av vad den ger mig. (Trixy Niklas Rosengrim)
En av ämnesområdets bästa böcker
Här behandlas bl.a. konsultens viktigaste egenskaper, hur man skaffar uppdrag, prissättning, marknadsföring, lönsamhet, konsultens egen utveckling och mål. I denna konkreta och praktiskt användbara bok, som är en av ämnesområdets bästa, får läsaren en checklista för igångsättandet, en lista över misstag att undvika samt värdefulla länkar. (Jan-Olof Svensson, Bibliotekstjänst-häftet)
Tydlig och lätt att hitta i
Lättläst och tydlig. Som nybliven företagare har man inte tid att läsa tjocka och krångliga handböcker. Den här boken är perfekt. Uppbyggd i olika sektioner, med tips och råd punkt för punkt. Rekommenderas! (Sara Helena Olsson)