Undvik dessa misstag som konsult
ADessa misstag bör du undvika som konsult
Jag gjorde tydliga misstag när jag startade som konsult
Jag har följt många som har startat eget och jag följer kontinuerligt några som driver egna konsultföretag. En lärdom från detta är att det i allmänhet tar längre tid än man trodde från början. Det tar tid att komma igång och få allt att rulla. Det händer andra och det har verkligen hänt mig.
I den här artikeln har jag därför försökt att koncentrera mina råd. Jag ger råd så att det går snabbare för dig att nå dit du vill. I det här avsnittet har jag gjort en lista på de vanligaste misstagen som görs. Dessa misstag orsakar så många onödiga förseningar och besvikelser. Därmed förskjuts även möjligheterna att tjäna pengar. Jag utgår från mig själv för att senare berätta hur jag gjorde för att effektivisera mitt arbete så att jag blev betydligt effektivare. Jag tycker att jag gjorde åtminstone följande tydliga misstag.
Här kommer de:
Jag satte inte upp tillräckligt tydliga mål för vart jag ville
Vet du var du vill vara med ditt företag och dig själv om sex månader eller t.ex. om ett år?
Om inte – så är det dags att du sätter dig ner och tänker igenom detta. Med ett tydligt mål kommer du ha mycket lättare att se vilka åtgärder som är viktiga och vad som bara är störande. I råd 12 ”Sätt upp dina egna mål” visar jag en bra metod för hur du kan formulera och sätta upp mål för både dig själv och ditt företag som är tydliga och effektiva.
Jag tyckte att det var svårt att prioritera mellan olika åtgärder. Alla åtgärder upplevde jag som viktiga
Jag kanske var mitt inne i en ”brainstorming”-fas där jag funderade på olika sätt att marknadsföra mina konsulttjänster. Och plötsligt ringer den person som jag anlitar för bokföringen och berättar att hon hamnat i en kris. Datorn har kraschat och hon kommer inte åt mina ekonomiuppgifter. Hon undrar om jag kan ta kopior på mina kvitton och skicka över dessa omgående.
Det kan ofta vara svårt att prioritera mellan olika åtgärder som alla kan tyckas vara viktiga – en del på kort sikt och andra kanske på längre sikt.
Jag jobbade inte med de viktigaste åtgärderna under de timmar på dygnet då jag är som mest effektiv
En del av oss är morgonmänniskor, andra är kvällsmänniskor. En del har svårt att få något nyttigt gjort alldeles efter lunchen och andra är väldigt ineffektiva sent på eftermiddagen innan man får lite middagsmat i sig. Ta reda på när du är som mest effektiv och planera, om möjligt, så att du kan genomföra dina åtgärder under just de timmarna. För mig är detta väldigt tydligt. En åtgärd som i vanliga fall kan ta en timme att göra när jag är pigg och på alerten kan ta mig tre-fyra timmar att göra på andra tider på dygnet. Dessutom blir den då ofta sämre gjord och jag tycker att det är både tråkigt och jobbigt att hålla på med det. Försök att planera dina dagar med utgångspunkt från din ”bästa tid”.
Klicka här! Praktiska och beprövade råd hur du lyckas.