Utgå från en speciell målgrupp om du ska starta e-handel
Utgå från en speciell målgrupp
Kidbrandstore.se är ett e-handelsföretag som inriktar sig på nischen ”mode på nätet för åldersgruppen 8-16 år”. Om de har valt kombinationen ”mode-ungdomar” så kan du säkert hitta andra likartade kombinationer, t.ex. ”inredning-barn”, ”motionsutrusning-pensionärer”, ”resor-familjer” osv.
Definiera en produkt eller tjänst som är svår att hitta
Yplan är en mobilbaserad tjänst med vilken turister kan upptäcka och boka nöjesevenemang när de kommer till en ny plats. Fundera ut andra tjänster som kan vara svårt att hitta, exempelvis ”hitta en livscoach som kan ställa upp på kort varsel”, ”hitta en hundvakt snabbt i en akutsituation”, ”hitta en städare som kan jobba på obekväma arbetstider” osv.
Skapa en service som inte funnits tidigare
Favoptics säljer glasögon på nätet. Glasen slipas med en digitalt styrd slipteknik. Den beställning som kunderna gör på hemsidan går direkt till sliperiet utan mellanhänder. Jag hoppas att detta sätter din fantasi i rörelse. Vilken typ av service saknar du? Specialbeställning av tapeter? Specialbeställning av tal som skrivs inför speciella högtider? Sätt igång och fundera.