Utnyttja Google rätt för att komma på de bästa extrainkomsterna
Utnyttja Google rätt
Google är den mest använda sökmotorn på nätet. Google är därför en ”guldgruva” för att hitta nya affärsidéer. Jag visar här några exempel:
Sökordsplaneraren
Det finns ett Adwordsverktyg som är avsett för annonsörer på Google. Med det kan du hitta nya affärsidéer och du kan utöka dina befintliga. Om du till exempel skriver in ordet ”motionsapp” i Google’s sökordsplanerare så kommer du få fram följande alternativa förslag ”stegräknare iphone”, ”kaloriräknare” och ”beräkna avstånd löprunda”. För varje nytt förslag kan du se hur många som söker på resp. sökord och hur stor konkurrensen är. Varje nytt förslag, som du tror på, kan du enkelt spara. Efter att du hållit på en stund har du en lista på förslag med affärsidéer att välja bland. Enkelt – eller hur?
På detta sätt kan du få fram massor med alternativa idéer till den ursprungliga som du funderade på.
Relaterade sökningar
En annan metod är att på Google mata in en affärsidé som du funderar på. Sedan tittar du längst ner på den första Googlesidan under rubriken ”Relaterade sökningar”. Där får du förslag på likartade affärsidéer som kanske kan utvecklas. Om vi tar det tidigare exemplet, ”motionsapp”, så kommer under ”Relaterade sökningar” fram ”promenadapp”, ”stegräknare på svenska”, ”gratis träningsappar”, ”bästa löpar-appen”, ”löpning för nybörjare”. Alla dessa finns redan men sätt i gång och fundera – hur kan du göra någon av dessa effektivare, bättre och billigare?
Google nyheter
Ett annat sätt att använda Google på är att söka inom ett område som du är intresserad av och sedan klicka på ”Nyheter”. Vi tar motionsapp ytterligare en gång som exempel. Om du skriver ”motionsapp” i Google och trycker på ”Nyheter” så kommer det fram en rad idéer och uppslag till nya affärsidéer; till exempel ”hur du gör bildspel av dina motionsövningar”, ”hur du gör motionen mer social” osv.
Google Trends
Sök upp Google trends och klicka dig in på Google Trends. Du får här möjligheten att direkt se vilket intresse valfritt begrepp har över tid. Du kan ta någon av de produkter, tjänster eller verksamheter du funderar över att starta en verksamhet inom och förstå intresset för den. Om du till exempel skulle vilja erbjuda tjänster som ljudtekniker får du direkt se var människor sökt efter det begreppet och dessutom vart, i vilket län i Sverige, de varit när de sökt. Du kan också se om intresset är på uppåtgående eller svalnar. Du får en trend. Det här ger dig oanade möjligheter att på ett tidigt stadium se möjligheter och kunna rikta din marknadsföring rätt.
Den här texten är plockad från boken ”Extrainkomster helt enkelt – Så förvandlar du en del av din tid till lönsamma extrainkomster”. Den finns som häftad bok och e-bok på flera ställen. Klicka här för att komma till lägsta pris