Utvärdera, utvärdera och åter utvärdera
Utvärdera dina affärsidéer. Metoder för att utvärdera
Tänk dig att du genom din brainstorming och genom att använda dig av minneskartor kommer fram till, låt oss säga, ett tiotal olika idéer och nu ska du utvärdera dessa. Här kommer fyra metoder att göra en sådan utvärdering:
- Gör en grov utvärdering genom att sätta poäng
- Använd dig av sociala medier
- Sätt upp en landningssida
- Utvärdera genom att intervjua några av dina nyckelkunder
Sätt poäng
Börja med ett enkelt poängsystem, 1-5. Sätt en femma på de idéer som uppfyller alla dina krav och en etta på de som du inte tror kommer fungera och utnyttja hela skalan däremellan. På det sättet kommer du snabbt få fram en grov utvärdering och låt oss, som exempel, säga att du då får fem idéer kvar efter din utvärdering.
Använd dig av sociala medier
Starta diskussioner inom olika lämpliga grupper på t.ex. Facebook och Linkedin. Genom att på detta sätt få igång tidiga meningsutbyten kan du utvärdera behovet och din lösning innan du spenderar alltför mycket tid och kanske även pengar. Många företagare lägger ner alltför mycket resurser på utveckling av sin produkt innan man i värsta fall finner att behovet inte är så stort som man hoppades. Se till att du får feedback som ger dig en utvärdering huruvida omvärlden har samma bedömning av det behov som du tror finns. Det bästa är om du kan fortsätta denna diskussion med dina presumtiva kunder även efter att du lanserat din produkt. Det kan leda till att du successivt förfinar din produkt.
Försök genom denna utvärdering få respons på dina idéer, kritiska synpunkter och nya infallsvinklar som kan utveckla dina idéer ytterligare. Ställ frågor, berätta om bakgrunden till dina idéer, var generös med att ge information om det problem eller behov som du vill åtgärda. Då kommer du få många kommenterar och synpunkter som du förhoppningsvis får användning av.
Du får själv bedöma hur mycket av din lösning på problemet som du ska berätta om med tanke på att någon kan stjäla din idé. Min erfarenhet är att så länge du inte har påvisat konkret att din affärsidé är lönsam så är risken liten att någon stjäl den. Om du senare kör igång och din verksamhet visar sig gå bra, då vaknar snabbt de som vill kopiera. I det läget gäller det att försvåra kopiering genom att helt enkelt springa fortare än andra eller att skapa något unikt i affärsidén som inte går att kopiera så lätt.
Genom att göra din utvärdering mellan olika tänkbara idéer på detta sätt får du dessutom några andra fördelar:
Kontakt med dina kunder
Du får tidig kontakt med kunder. Det är aldrig för tidigt för att starta en dialog med tänkbara kunder, så länge du inte vilseleder dem om hur långt du kommit i utvecklingen av din produkt. Bygg ditt varumärke och skapa signaler som kan leda till försäljning så tidigt som möjligt. Om du kan vinna omvärldens förtroende redan från början och svara på olika frågor på ett bra sätt har du början till en intressant kundbas. Var generös med information och försök inte sälja för mycket i detta skede.
Du förbättrar din kommunikationsförmåga genom denna form av utvärdering. Att beskriva ett problem eller behov på en hemsida eller blogg är ett utmärkt sätt att träna sin kommunikationsförmåga om den aktuella produkten. Du över dig på att beskriva så att andra förstår. Du lär dig argumenten för och emot din produkt. Du lär dig kännetecken och lämpliga rubriker på din vara eller tjänst. Ja, du lär dig helt enkelt mycket om din produkt genom att skriva om den. Att skriva om produkten på sociala medier ger dig dessutom idéer om vilka försäljningskanaler som kan finnas för din vara eller tjänst. Du kanske även får vetskap om konkurrenter som du inte kände till. Om din produkt är bildmässig – använd dig av Slideshare, Pinterest och YouTube. Handlar din produkt på något sätt om karriär eller jobb av olika slag – använd dig av Linkedin.
Du kan hitta potentiella partners och medarbetare genom detta sätt att utvärdera. Det finns mängder av olika sätt att samarbeta, anlita underentreprenörer eller anställa de krafter som du kanske kommer att behöva för din verksamhet i framtiden. Via sociala medier kan du snabbt få fram intressantare information än vad man kan läsa sig till i ett CV. När jag skriver eller söker på LinkedIn och Facebook kan jag få reda på mycket om aktuella personers åsikter, värderingar och deras ambitioner när det gäller att ta tag i svåra eller oväntade problem för att lösa dem.
Google’s sökmotorer kommer att gilla dig. Det tar tid att få det man skriver att hamna högt upp på Google. Du kommer successivt att lära dig vilka sökord/nyckelord som är bäst att använda. Du får i allmänhet jobba länge för att det du skriver ska få många och värdefulla länkar från andra sidor till den egna sidan. Enbart det är ett argument för att du bör börja skriva tidigt om din produkt. Idealet är att när du är färdig för lansering ligger du redan högt på Google.
Gillar du kortfattade tips och råd av den här typen som går rakt på sak? Då tror jag att du också gillar den här boken som bl.a. tar upp hur du utvärderar mellan olika affärsidéer: