Utveckla nisch inom företagande
Utveckla din nisch inom företagande och lär av konkurrensen, skapa en nisch som gör dig unik
Utveckla din nisch inom företagande och lär av konkurrensen i stället för att tveka att starta företag av rädsla för konkurrens – men konkurrens kan vara din bästa lärare. När du arbetar inom en bransch du redan känner till öeder det till att du har en unik chans att dra nytta av din erfarenhet och skapa en nisch som gör dig unik.
Så hanterar du konkurrens:
- Studera marknaden. Vad gör konkurrenterna bra? Vad kan du göra bättre?
- Hitta en nisch. Identifiera en specifik tjänst eller målgrupp som inte är tillräckligt tillgodosedd.
- Var kreativ. Erbjud något nytt eller annorlunda som sticker ut.
Exempel på nischade idéer:
- Om du har erfarenhet av vård, erbjud specialiserad rådgivning för äldreomsorg.
- Har du arbetat med teknik? Inrikta dig på en specifik lösning, som utbildning inom digitala verktyg för seniorer.
- Om du har varit lärare, håll kurser inom ett specifikt ämne som är efterfrågat, t.ex. språk eller matematik.
Att hitta din nisch hjälper dig inte bara att särskilja dig från konkurrenterna utan gör det också enklare att marknadsföra dina tjänster eller produkter. Du kommer uppfattas som experten/specialisten och det leder ofta till att du kommer få erbjudanden om att hålla föredrag eller skriva artiklar. Och bättre marknadsföring går knappast att få.
Lär dig mer om hur du kan utveckla en unik affärsidé och skapa ett framgångsrikt företag genom att läsa Starta eget företag som senior. Den innehåller praktiska råd och inspirerande exempel som hjälper dig på vägen mot din nya karriär!
Här ser du den nyutkomna boken som du kan beställa till lägst pris på Bokus. Läs mer om boken här