Var tydlig med vad köparen får
Var tydlig med vad köparen får
Var oerhört tydlig med vad köparen får om han eller hon beställer. På en av mina landningssidor beskrivs en e-boksprodukt på följande sätt: ”Denna guide består av en e-bok på 165 sidor som du kan ladda ner direkt i din dator, smartphone eller IPad. Du kan också printa ut den om du vill.”
Under mina köpevillkor får besökaren information om följande:
-
Priset
Så mycket kostar produkten. Våra priser är inkl. moms. Då får du inga överraskningar. På fakturan framgår hur mycket den ingående momsen är.
-
Vi levererar med faktura
I leveransen ligger en faktura som du betalar inom 20 dagar. På fakturor för leveranser utanför Sverige finns uppgift om IBAN, BIC och SWIFT-adress.
-
Fraktkostnad
Våra fraktkostnader är enligt postens priser och villkor både i och utanför Sverige. Administrationskostnad och hanteringskostnad = 0.
-
Leverans
Leveransen går i allmänhet från oss inom 24 timmar från din beställning på vardagar.
-
Så beställer man
Klicka på beställningsknappen som du hittar här nedanför.
-
Om du inte är nöjd
Om du ångrar dig så har du 30 dagars returrätt. Du betalar frakten när du skickar tillbaka leveransen.
-
Övriga köpevillkor
Vid betalning efter förfallodatum debiteras dröjsmålsränta samt i förekommande fall ersättning för påminnelse och inkassokostnad enligt lag.
Rekommendationer
Inbjud dina tidigare kunder att recensera din vara eller tjänst. Folk är ofta villiga och generösa med att ge sina rekommendationer. Jag utgår från att din produkt är bra och av hög kvalitet. Om inte – så finns det anledning att göra förbättringar.
Skriv aldrig rekommendationer själv för din egen vara eller tjänst. Sådant avslöjas lätt och gör dig direkt till en oseriös affärspartner. Om det leder till att det skrivs negativt om dig och din affärsmoral så kan det ta lång tid att reparera.
Ge garantier
Det finns många olika sorters garantier: Jag erbjuder för mina böcker
- Full returrätt utan villkor eller argumentering inom 30 dagar
- En form av lägsta prisgaranti
Få kunderna att känna sig trygga på flera sätt
Det ska vara lätt att hitta vem som står bakom din hemsida och ditt erbjudande. Jag handlar mycket på nätet men jag gör av princip aldrig affärer med företag som inte visar några personnamn, utan bara anger en boxadress eller en mailadress. Visa gärna ett foto av dig själv och ev. medarbetare.
Ett bra sätt att både skapa förtroende och en långsiktig relation med din kund kan vara att du erbjuder dig att ställa upp med din expertkunskap och svara på kundens frågor.
”Call-to-action”
Hjälp kunden att veta vad han eller hon ska göra. Installera en tydlig köpknapp. Sådana finns färdiga och är lätta att installera.
Skapa ett automatiskt tackbrev
När kunden väl har beställt något är det viktigt att du har en automatisk funktion som gör att kunden får ett tackbrev. Där ska det som minimum finnas tydliga instruktioner hur man laddar ner den produkt som man köpt eller hur man ska göra för att man ska få den produkt man beställt på enklaste sätt. Om det inte är en digital produkt bör kunden få tydliga uppgifter om leveranstid etc. Viktigast av allt är att det finns tydliga uppgifter om hur man tar kontakt om något problem uppstår.
När någon beställt en bok från mig får de ett tackbrev som innehåller följande:
- Ett tack för att kunden har beställt boken.
- Information om att jag även skrivit andra böcker än den som beställts.
- Lite personlig information om mitt företag, vilka som jobbar med det osv.
- Upprepning av våra villkor när det gäller leverans, fraktkostnader, moms, betalning m.m.
- En anmodan om att kunden hör av sig med synpunkter, såväl positiva som ev. negativa.
- Mina kontaktuppgifter så att det blir lätt för kunden att nå mig.
Om kunden inte beställer
De allra flesta besökare genomför inte något köp den första gången de besöker en hemsida. Däremot kan de göra en beställning vid ett senare tillfälle. Se därför till att du har ett automatiskt system för att samla besökarnas mailadresser. De har ju visat så stort intresse av det du erbjuder att de gått rätt långt. Chanserna är stora att de definitivt tillhör din primära målgrupp som du bör bygga upp en långsiktig relation med.
Mät, jämför och förbättra
På nätet kan man mäta det mesta. Mät hur många besökare som blir köpare. Ändra din landningssida och se om du märker någon förbättring i konverteringsgraden. Kör med två alternativa landningssidor och jämför vilken som fungerar bäst. På det sättet kan du successivt förbättra innehållet och utformningen av din landningssida.
Som du ser så är det många punkter att tänka på när du skriver ihop din landningssida. ”Bolla” gärna dina förslag fram och tillbaka med någon klok person – det har jag själv haft stor nytta av.