Varning för oseriösa ”gratiserbjudanden”
Varning för företag som erbjuder gratiserbjudanden
Utskick av s.k. bluffakturor ökar tyvärr kraftigt. De kommer ofta från företag som i sin annonsering erbjuder något gratis, t.ex. att pröva på ett abonnemang utan kostnad under en provperiod på, låt oss säga, 14 dagar. Om man inte vill fortsätta ska man enligt instruktionerna avbeställa en ev. fortsättning på ett visst sätt på företagets hemsida men när man försöker detta så fungerar det inte. Abonnemanget rullar på och fakturorna börjar komma.
Man blir frustrerad, arg och känner sig kränkt. Jag har själv blivit utsatt för dessa skojare så jag vet alltför väl hur det kan kännas. Många tycker att detta är så besvärande att man hellre betalar än håller på och bråkar. Man har annat att göra och man kan tycka att det kan vara värt några tusenlappar att bli av med bekymret och den stress som bluffakturorna skapar hos mottagaren. Stressen blir inte mindre av att fakturorna följs upp med inkassokrav och hot om anmälan till kronofogden, betalningsanmärkningar och domstol.
Betala inte till dessa skojare! Var noga med att bestrida alla fakturor, påminnelser och alla krav och hot och polisanmäl det hela. På nätet finns en utmärkt handledning från Polisen som informerar om hur du:
- bestrider fakturor m.m.
- polisanmäler
- svarar på ogrundade inkassokrav
- protesterar mot en ogrundad ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogden
- kan agera om ärendet går vidare till tvisteförhandlingar i Tingsrätten
För att undvika allt detta så rekommenderar jag att du kollar företaget noga innan du beställer ett ”gratisabonnemang”. För detta finns bl.a. Svensk Handels varningslista och Företagarnas webbsida.
Vill du snabbt lära dig mycket om gratis marknadsföring? Kika då på den här boken
Klicka här så kan du tjuvläsa lite i boken och beställa den om du vill.