Verktyg som gör det enklare att automatisera din marknadsföring
Det handlar om att automatisera din marknadsföring
Jag går i boken ”Så marknadsför du dig och din verksamhet på sociala medier – snabbt och lönsamt” igenom hur du kan använda dig av de sex vanligaste sociala plattformarna för din marknadsföring. Det är många och jag har på flera ställen varnat för risken att sociala medier kan bli tidstjuvar och att för mycket aktivitet på sociala medier kan stjäla värdefull tid från din huvudsyssla – att driva din verksamhet. Jag kommer därför att visa ett sätt som gör det möjligt att automatisera din marknadsföring på sociala medier på maximalt en timme per dag för att du ska få gott om tid för att driva och utveckla din kärnverksamhet.
Samtidigt vill jag varna för att du går för långt i att automatisera din marknadsföring på sociala plattformar. Med de två automatiseringsverktyg som jag kommer beskriva i detta avsnitt kan du på ett snabbt och enkelt sätt få fram nästan hur mycket innehåll som helst inom det ämnesområde du väljer. Dessutom kan du sprida det innehåll som du väljer på de sociala plattformar som du vill satsa på med hur många inlägg som helst och hur ofta du vill. Du kan tex. tidsinställa publiceringarna så att de sprids jämnt över olika veckor, dagar eller timmar.
Det är här jag vill varna. Med dessa verktyg som möjliggör automatisering av din marknadsföring är det lätt att skapa så många inlägg att det kommer uppfattas som spam. Spam är det ingen som gillar. Det kommer resultera i att folk slutar följa dig. När det gäller Twitter är det speciellt olämpligt med automatisering. Jag har nämnt tidigare att Twitter kan betraktas som en nyhetssajt, som passar för snabba aktuella nyheter. Då är det uppenbart att automatisering som innebär att inläggen tidsinställs längre fram inte passar så bra.
Så här automatiserar du din marknadsföring genom ditt sätt att hitta bra innehåll
Om du väljer att vara aktiv på flera sociala plattformar och har ambitionen att publicera nytt material ofta så kan det bli ett problem att få fram tillräckligt med idéer och faktaunderlag. Samtidigt vet vi att i dagens informationssamhälle finns det alldeles för mycket information. Problemet är snarare att gallra och prioritera i det stora informationsflödet.
Ett utmärkt hjälpmedel för din research kallas för rss (real simple syndication). Rss möjliggör att du kan prenumerera på nyheter från olika källor. Du behöver inte surfa runt till ett stort antal sajter som bevakar dina ämnesområden. Du kan spara tid genom att i stället samla allt på ett och samma ställe.
Rss är en internationell standard. Det gör att du kan använda det för nyhetssajter från hela världen. Och inte bara nyhetssajter. Du kan hämta information från vilka webbsidor som helst, t.ex. bloggar och poddar. Alla sajter använder inte rss, men de flesta nyhetskällor brukar göra det och nu utvecklas även system som gör det möjligt att hämta information från sajter som inte använder sig av rss.
Rss-läsare
För att göra detta behöver du en s.k. rss-läsare. Det finns många olika att välja emellan. De mest använda är Feedly och Inoreader. Här visar jag hur du kan testa Feedly som har ca 14 miljoner användare. Du kommer förmodligen klara dig långt med gratisversionen. Det finns även olika betalversioner i vilka man t.o.m. använder sig av AI (Artificial Intelligence).
Gör så här för att testa.
- Gå in på feedly.comoch klicka på ”Get started for free”. Här kan du logga in med ditt Google- eller Facebookkonto om du har sådana, Eller du kan skapa ett nytt konto genom att välja ”Continue with Feedly”.
- Logga in och klicka på plusikonen till vänster. Du kommer nu till en söksida där du skriver in namnet på den sajt du vill följa. Du kan också söka efter ett visst ämne eller bläddra dig genom ett antal förvalda teman. Om du inte får några sökträffar kan du skriva in direktlänken till sajtens rss-flöde. Det här är något som många sajter publicerar på sin informationssida.
- Klicka på Follow när du har hittat den sajt du vill följa. Välj sedan New feed för att ge den ett namn. Gör sedan på samma sätt för att lägga till fler nyhetskällor, poddar eller bloggar. Dessa kan du lägga i samma feed, men du kan också skapa en ny om du exempelvis vill skilja på olika ämnen.
- När du lagt in ett antal sidor som du vill följa hittar du dina rss-flöden under rubriken Feeds. Här kan du klicka på en enskild nyhetskälla för att visa just den eller på rubriken för att se allt inom samma område. Ett annat sätt är att välja Today, som visar samtliga nyhetskällor som du har valt att följa. När du har bläddrat igenom listan över nyheter kan du trycka på ”Mark all as read” – för att slippa se dem igen.
- När du vill läsa en artikel är det bara att klicka på den. I verktygsfältet hittar du bland annat knappar för att dela artikeln med andra eller spara den till senare.
- Vill du hellre göra din research i din mobil eller surfplatta finns Feedly även som app.
Så här automatiserar din marknadsföring
Låt mig ta som exempel att du till att börja med är öppen för att publicera material på samtliga de sex största sociala plattformarna, dvs.
- Youtube
Samtidigt inser du att du bör begränsa dina aktiviteter. Du inser att kvalitet är viktigare än kvantitet.
Här kommer en 5-punktslista som gör det möjligt för dig att få ut mesta möjliga från sociala medier på så kort tid som möjligt.
Gör så här:
-
Bestäm dig för vilket resultat du vill ha
av att engagera dig på sociala medier. Vill du
- Starta eget inredningsföretag?
- Att ditt eget namn = ditt varumärke ska synas så mycket som möjligt?
- Skapa mer trafik till din hemsida eller Facebook-sida?
- Se till att din hemsida/blogg hamnar högre hos sökmotorerna?
-
Bestäm dig för hur mycket tid
du vill ägna åt sociala medier per dag för att nå ditt mål. Naturligtvis kan du ägna hur mycket tid som helst åt att berätta för dina vänner om vad du sysslar med, vilka fantastiska händelser du är med om osv. men det tillhör din privata sida. Den här 5-punktlistan handlar enbart om hur du med hjälp av sociala medier når dina professionella mål.
Jag tar ett exempel. Du har f.n. inget jobb eller har ett jobb som du inte trivs med. Du vill skaffa ett drömjobb. Som exempel säger vi att du vill jobba med inredning och du tänker satsa på att starta ett eget inredningsföretag. Du vill inte ägna mer än en timme om dagen för att följa, kommentera och engagera dig i det som skrivs på sociala medier om ditt specialintresse. Alla punkterna i denna 5-punktlista fungerar på samma sätt, vilket drömjobb du än vill skaffa dig.
-
Välj och prioritera mellan de sociala medier
som är bäst för vad du vill åstadkomma. Eftersom inredning är lätt att illustrera och visa på inspirerande och idégivande bilder väljer du att i första hand prioritera sådana sociala plattformar där, bilder och video gör sig bäst. Ju fler olika sociala medier du följer och syns på, dess bättre, men om du ska begränsa den tid som du bör ägna åt detta så tar jag som exempel att du i första hand väljer följande tre medier:
- Youtube
-
Registrera konton på Instagram, Pinterest och Youtube.
Alla är gratis men det tar lite tid att formulera dina profiler på ett genomtänkt sätt. De ska ge en sann och bra bild av vad du kan och vill och samtliga profiler ska ge likartade bilder av dig som person.
-
Spar tid!
Du har nu tre sociala medier där du ska vara aktiv. Låt oss säga att du vill följa ett 10-tal intressanta företag och personer på dessa tre plattformar.
Det tar mycket tid att klicka sig in på alla dessa. De finns några olika system för att förenkla detta. Du kan t.ex. använda dig av http://hootsuite.com/ – deras gratisalternativ.
På det sättet kan du från en enda sida följa vad andra skriver i sociala medier inom alla de intresseområden som du har.
Du kan dessutom lägga HootSuite som en favorit i din webbläsare. Därmed är alla förberedelser klara.
Resultat: Nu kan du avsätta en timme om dagen då du med ett klick på din favorit ”Hootsuite” kommer direkt till samtliga de sociala medier som du önskar följa.
Du hänger med i det som skrivs om ditt specialintresse från en enda sida – praktiskt, eller hur?
Är du intresserad av att lära dig mer om marknadsföring i sociala medier?
Det beskrivs i boken ”Så marknadsför du dig och din verksamhet i sociala medier – snabbt och lönsamt”.
En axblock ur innehållet:
- Därför ”måste” du använda dig av marknadsföring i sociala medier
- Smarta marknadsförare tänker så här
- Skapa du trafik till din hemsida
- Sökord som ger dig gratis marknadsföring i sociala medier
- Få du besökarna att bestämma sig
- Facebook i din marknadsföring
- Instagram i din marknadsföring
- Twitter i din marknadsföring
- Pinterest i din marknadsföring
- Youtube i din marknadsföring
- Linkedin i din marknadsföring
- Så fungerar algoritmerna
- Projektledning inom marknadsföring i sociala medier
- Verktyg som gör det enklare
Hur mycket är den här boken, som visar det mesta om marknadsföring i sociala medier, värd för dig?
- Att lyckas med marknadsföring i sociala medier kan vara värt hur mycket som helst
- Om du går en 1- eller 2-dagars kurs så kostar den ca 4000 – 5000:- per dag
- Det finns några webbkurser där du kan lära dig detta område och de är betydligt dyrare än denna bok
Här beställer du boken. Den finns som häftad bok och som e-bok.