Virtuella möten ökar – varför?
Virtuella möten ökar – här kommer några orsaker varför det är så
Presentations- och diskussionsverktygen utvecklas
Virtuella möten kan i dag göras omväxlande med olika former av presentationsteknik som t.ex. Power Point, SlideShare, video, desktop sharing, chat, undersökningsenkäter online m.m. Anmälningsproceduren och registrering är enklare via nätet i stället för vid en fysisk receptionsdisk.
Flexibilitet
Vissa deltagare har kanske svårt att vara med just vid en viss tidpunkt. En del virtuella möten fungerar så att man kan delta när det passar bäst i den egna almanackan. Man kan planera sin egen tid genom att ta del av något inslag i det virtuella mötet när man har tid, man kan göra pauser eller repetera det man vill se eller höra det så många gånger man vill. Man kan helt enkelt ta till sig information och lära sig det nya i sin egen takt.
Inga lokalkostnader
Varje fysiskt möte med kunder kräver att du har en lokal av något slag vilket kan innebära kostnader för hyra, städning m.m. Med ett virtuellt möte behövs denna kostnad inte alls.
Enkelt med förhandsinformation och uppföljning
En naturlig del av virtuella marknadsföringsmöten är att förhandsinformation och dokumentation som uppföljning skickas som e-post till deltagarna. Det är lätthanterat när anmälningarna redan har skett via e-post eller på en speciell anmälningssida. På samma sätt är det enkelt att sprida information till de som inte hade möjlighet att anmäla sig tidigare till det virtuella mötet. Hela marknadsföringsmötet kan upprepas hur många gånger som helst – helt utan kostnad.
Successiv utveckling underlättas
För ett återkommande virtuellt möte är det enkelt för dig och andra inblandade att successivt förbättra och utveckla ett informationsmaterial. Detta gör samtliga som är engagerade i ett virtuellt möte med sina datorer hemifrån eller från sina kontor.